Röd

Jag fick en fin passning av Ljusblå i kommentarerna till mitt inlägg Säkerhetspolisen
Jag tror hon håller med mig till stora delar, men när hon åker med mig som passagerare
i bilen genom stan vet jag att hon inte känner sig 100% trygg. Det gör inte jag heller.

Jag ÄR försiktig. Jag ÄR uppmärksam i trafiken. Mitt problem är att det inte alltid hjälper.
Det har inte med färgblindhet att göra, men emellanåt reagerar min hjärna väldigt långsamt
eller inte alls på färgen röd. Det betyder att trafikljus med den färgen ibland ignoreras tills
man kommer nära. Väldigt nära.

För ett tag sedan skulle jag köra hem Skrotan till sin mamma. Trots att jag tittade noga
körde jag ändå ut mitt framför en bil på en korsande sjuttiosträcka så att den fick tvärnita. 
Vad det var för färg på bilen? Röd.

Det här är något jag måste försöka komma tillrätta med annars kommer det sluta med
en olycka. Ljusblå varnar nu effektivt för allt i trafiken. Lika bra det kanske. Jag borde lära
mina barn att göra samma sak.

Man skulle också kunna förbjuda röda bilar och rödljus.

Kommentarer
Postat av: fairlaner

Ljusblå för att undvika blåljus?

2009-04-21 @ 16:41:48
Postat av: Doc

Fairlaner: Hahaha, där var du rolig. Om man minskar ned på rödtjutet kanske man ser rödljusen?

2009-04-21 @ 16:51:52
Postat av: pangis

Du ser ju iallafall aldrig rött.. alltid något

2009-04-21 @ 18:15:51
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: fairlaner

LOL! Jo, rödtjut är nog inget bra för rödljusseende (möjligen ljusseende genom röda ögon),men en del hävdar att rödtjut är nödvändigt för att kunna närma sig sin 'Blues'. Men det gäller väl inte om det inte är så tung 'Blues'.

2009-04-21 @ 21:20:23
Postat av: Emma

SV: Ja, okej. Har faktiskt inte läst en enda jag.



Nä, lite små saker bara som blir till stora saker, lite bakslag här och där, som känns jobbiga.

2009-04-22 @ 07:18:48
URL: http://emmanylund.blogg.se/
Postat av: Zäta

Rött är ju signalfärgen framför andra! Du måste ha tappat några tappar om du inte ser rött.

2009-04-22 @ 08:32:37
URL: http://blogg.zettervall.se
Postat av: Mia

Tyder på självinsikt att du erkänner öppet vad du har problem med. Speciellt bilkörning som är ganska känsligt i vårat samhälle tycker jag.

2009-04-22 @ 10:09:47
URL: http://memyselfmycats.blogg.se/
Postat av: malinm.se - en smart brunett!

haha ja. Jag har skrivit vad det är i ett inlägg nu :D

2009-04-22 @ 11:26:35
URL: http://malinm.se
Postat av: M i c k a

äsch då, fallet överlevde jag ju ;D hehe

det är en rikigt fin samling du har där. jag har dessvärre inte läst alls mycket från king, norrpans bibbla har inte mycket, och de de har har jag läst 3-4 gånger :D



vilken är din favorit än så länge då? :D

2009-04-22 @ 12:35:01
URL: http://annamariamikaela.blogg.se/
Postat av: Doc

M i c k a: Det är "Pestens Tid" som är min favorit.

2009-04-22 @ 12:37:29
Postat av: Lennart

Du kanske skulle en sån där lång pinne med en orange vimpel på din bil, så vi andra vet att den där ska vi se upp för?

2009-04-22 @ 13:04:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0