The Circle of Life

Min mun smakar bensin. Mina händer luktar bensin. Det gör kläderna också.
Nu har jag snart tillbringat nog med timmar i garaget tillsammans med sonens moped. Jag fattar inte vad det är med den. Lätt som en plätt startar den och på tomgång kan den stå och puttra hur länge som helst, men så fort man sätter sig på och ska börja köra så dör den. Ibland kan den gå 15 meter i raketfart innan den storknar.

Den får inte tillräckligt med bensin, eller soppa som vi mekaniker säger, det har jag konstaterat. Fyra gånger har jag haft förgasaren borta, jag har skruvat loss små munstycken inne i förgasaren och blåst rent från eventuell smuts. Jag har tömt tanken på bensin med hjälp av hävert (därav bensinsmaken i munnen) och bytt bensinkranen. Inget ser ju ut som när min pappa och jag mekade heller, inte ens kranarna. Jag har satt dit ett alldeles nytt luftfilter också. 
Jag hittar inga fel.

När jag ligger där och skruvar får jag automatiskt ledmotivet till Lejonkungen i huvudet, The Circle of Life. Det är lite så det känns. När jag var 15 stod jag med stora ögon och kollade på när farsan plockade sönder mopedmotorn i molekyler. Nu är det min grabb som nervöst undrar om vi verkligen får ihop det där igen. Jag är långt ifrån lika duktig som min gamle far, men en del snappade jag upp. Idag har Moppenkillen fått hävertprincipen grundligt förklarad och det är kul att göra saker tillsammans märker jag.

Ännu roligare hade det ju varit om jag fått skiten att funka.
Okej,men vi har inte läst sista kapitlet om mopeden än.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag kan inte bestämma mig ifall jag ska köpa en tröja på JC, så du får gärna svara på min blogg, kram! http://littlesandra.blogg.se

2009-08-03 @ 22:17:39
Postat av: Ingmarie

Lycka till med moppen....ingenting är omöjligt glöm inte det!



Lättare att meka med äldre mopeder i alla fall....



Ha det!

2009-08-03 @ 22:31:25
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: Therese

Inte varje dag man ser killar som bloggar, sånt man inte ser varje dag sprider alltid lite ljus i omgivningens mörker. =)

2009-08-03 @ 23:42:16
URL: http://theresetaengh.blogg.se/
Postat av: Idiotkärringen

"Hävertprincipen" - gniss älskling!

2009-08-04 @ 10:59:22
Postat av: Fairlaner

Gör Renault moppar oxå? ;-)

Har glömt bort, va 're för moppe?

2009-08-04 @ 11:42:18
Postat av: Doc

Fairlaner: Det är en Peugeot, men fransman som fransman eller hur?

2009-08-04 @ 12:27:50
Postat av: Fairlaner

Pugge...du har så rätt fransos som fransos...

Men Puggarna ska ju vara bra o är poppis moppar, du har inte hittat nåt forum där dessa tingestar diskuteras?

Jag hade en liknande upplevelse med gräsklipparen förra året, och höll på att få tokspel. Den vägrade bara gå bra (det är en sån där omanlig apparat där det inte går att gasa, utan motorns vacuum/belastning styr spjället)och genomled en sommar med utarbetad 'dragarm'. Jag var fullt beredd att donera den i år till nåt smältverk, men när jag testade i våras gick den som en klocka, och har fortsatt med det! Men jag vet egentligen inte varför...möjligen hjälpte hoten att den skulle bli grillad över sakta glöd.

2009-08-05 @ 23:57:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0