3000, precis som förra månaden

Via buss och tåg tog jag mig till Mjölby där min favoritbilmekaniker håller till. Han hade
bytt bromsar helt och hållet fram, de gamla var totalt slut. Nya bromsbelägg och nya
bromsskivor. Han hade fixat allt det andra också plus fyllt på luft i något av däcken där
det varit alldeles för lite. Han är jättebra på det sättet, det blir som en miniservice när
jag lämnar bilen till honom.

Även om han är billig på arbetet han utför så har han varit tvungen att köpa mycket
nya delar de två senaste gångerna. Därför stannande denna månads reparationskostnad
3000, precis som förra månaden. 6.000 i reparationer på två månader. Dessutom
har jag precis betalat in skatten på 1.300 ungefär. Ja, och så har jag bestiktigad och
ombesiktigat på sammanlagt 500 spänn.

På två år uppskattar jag nu att jag reparerat bilen för ca 30.000 kronor. En bil jag köpte
för 25.000 och som jag nu skulle få ca 15.000 för. En arbetskamrat hann halvvägs
idiotförklara mig innan han bet sig i tungan när jag berättade tidigare idag. Direkt efter
att jag hämtat bilen åkte jag och gjorde min ombesiktning. Den gick såklart igenom.

Bilen är alltså nyskattad, nybesktigad och har inga kända fel. Jag står inför ett val.
Sälja den för uppskattningsvis 15.000 eller fortsätta köra. Egentligen har jag redan
bestämt mig. Jag fortsättar att köra i den. Ny reparationer är antagligen att vänta,
men skulle jag byta bil nu blir jag tvungen att låna pengar, och det beteendet har jag
fått nog av. Hittills har jag åtminstone inte varit tvungen att reparera någon jag redan
har reparerat. De reparationer jag betalat för verkar alltså hålla och eftersom jag bytt
det mesta på bilen finns det inte så himla mycket mer som kan gå sönder. Motorn har
kanske bara gått åttatusen mil så den bör hålla lite till.

Jag lägger trots alla reparationer undan ganska bra med pengar varje månad. Jag
fortsätter med det och om inte sparkapitalet går åt till annat så kanske jag kan köpa
en riktigt bra begagnad bil så småningom.

Det här är hur som helst säkert inte det sista inlägget i kategorin biljävlar.


Kommentarer
Postat av: Magnus

Inte nog med att det kostar skjortan att reparera. Det kostar skjortan att äga. Att köra. Att försäkra. Har junte ens råd med silvertejp längre.

2009-12-30 @ 22:47:08
URL: http://papamac.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0