Vem har gjort köttbullarna?

Just det, jag har ju inte berättat ett jota om vår julafton, eller rättare sagt vår låtsas-
julafton. Egentligen är det mina kötbullar och revbensspjäll jag vill berätta om.

Lilljulafton:
Jag hjälpte Ljusblås yngsta brorsdotter Sigrid (är hon sex år? Jag borde veta) att lägga
upp mat på tallriken. Hon ville ha sex stycken av mina stora köttbullar. Hon åt ingen.

Julafton:
Jag hörde Sigrid fråga: 
- Vem har gjort köttbullarna? och jag hörde Ljusblå stolt svara:
- Det har Johan.
- Då vill jag inte ha några, svarade ungen.
Mina händer formade reflexmässigt ett strypgrepp i luften där jag stod och såg på.
Nåja... Sigrid med det långa guldlockiga håret och som vid ett tillfälle kallat mig för
"den bästa Johan hon känner" hade fortfarande en del pluspoäng att ta av.

Senare visade det sig att Sigrid inte äter några köttbullar som är hemgjorda. Hon
vill bara ha köpta typ, Mamma Scan. Okej, då kan må det väl bara hänt. Tjejen är
helt enkelt inte tillräckligt gammal för att uppskatta god mat. Ingen av de övriga klagade
på köttbullarna. Ärligt talat, man kan väl inte misslyckas eller?
Spjällen däremot fick beröm av alla möjliga. Ljusblå måste ju berömma mig eftersom
jag är hennes kille, men att Bus skulle gilla dem hade jag inte varit beredd på. När
hennes mamma dagen efter frågade vad hon ville ha för mat svarade hon:
- Revbensspjäll. Johans.

Jag var ännu mindre beredd på att Ljusblås bror med fru skulle gilla dem. Han pratade om
dem i ordalag som "så här ska revbensspjäll smaka".

Nu orkar ni inte med mer skryt tror jag.

Kommentarer
Postat av: Magnus

Ljusblås vadå? Ex?

2009-12-30 @ 22:51:07
URL: http://papamac.blogg.se/
Postat av: Doc

Tack Magnus... ibland glömmer jag hela ord.

"Stortå" ska det vara.

Nej, "bror".

Jag ska rätta.

2009-12-30 @ 22:56:24
Postat av: Monica

Min dotter gillar också mamma scans bättre men hon har ingen koll!!!

2009-12-30 @ 23:32:04
URL: http://bloggoholicen.blogspot.com/
Postat av: Huskatt

Si dagens ungar har inget vett, dissa smaskiga köttbullar gjorda av en man som ser ut som en grekisk gud...vad tänkte hon där??? ha ha ha

2009-12-31 @ 12:27:57
URL: http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: stina

Det är en konst att göra köttbullar, själv är jag inte alls bra på det. Se gamla husmödrars recept på köttbullar, en nypa hit och nypa dit, det är ju deras köttbullar som är bäst!

2010-01-04 @ 20:17:09
URL: http://enenkestina.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0