Balkongbloggning

Här sitter jag då på min "nyinredda" balkong med datorn i knät. Balkongbloggning. Jag funderar på om det är underskattat, överskattat eller kanske inte skattat alls. Nej, det är nog skattefritt. På bordet står en varm kopp kaffe. På altanen till bottenvåning i huset mitt emot sitter damen som alltid sitter där. Hon röker, som hon alltid gör. Hon sitter ute i ur och skur.

I skur blev det just nu. Tanten har ingen brådska. Mörka moln på himlen och regnet smattrar mot plåttaket. Det är lite mysigt tycker jag. Det behövs inte många veckor med 30 grader varmt förrän man ska tycka att regn är trevligt. Jag vet också att det inte behövs många dagar regn innan man längtar efter värmen igen. Varför är man aldrig nöjd? Man vill kanske ha omväxling? Så är det nog. Det är nog därför jag tycker det är mysigt, för en liten bit bortom molnen som gör att det droppar från träden och smattrar på taket, ser jag blå himmel och sol. Kvinnan på uteplatsen gick in. Det blev kanske för mycket skur trots allt.

Det är fridfullt på balkongen dagtid. Annat är det på kvällarna. Då kryper spindlarna fram ur sina skrymslen likt giriga rovdjur.... eller, inte likt.... de är ju giriga rovdjur. Jag är nästan säker på att de inte kommer kasta sig över mig, ändå väljer jag att stanna inne när det mörknar. Att fota småkryp i närbild har fått mig att se vissa av dem som vackra, tyvärr gäller det inte spindlarna. De ser inte snälla ut alls. Vad gör de på dagarna? Var är de just nu? Det måste finnas en spindel i varje liten springa här på balkongen. Sitter de under min stol? Måste titta efter. Jag funderar på att ge mig ut ikväll och göra upp med spindlarna en gång för alla. Jag kan kasta ned dem till Valle (eller heter han Ville?), min gamla granne under mig. Han kan behöva lite sällskap.

Nu skiner solen. Den lyser upp balkonggolvet just där jag har mina bara fötter. Skönt.

Det här inlägget handlar ju inte om någonting. Egentligen ville jag bara skriva att jag sitter på balkonen och bloggar, men så hade jag inget att blogga om och då blir det så här.

Varför heter det "i ur och skur"? Skur kan man ju förstå, det är ju lika med regnväder, men ur? Betyder det sol? Jag har aldrig hört någon metereolog på tv säga att det ska bli urväder, det låter ju som vädret på dinosaurernas tid. Fast det finns ju ett ord som heter regnskur. Det finns också ett ord som heter solur.
Aaah, jag tror jag har det. I ur och skur = I solur och regnskur.
Skurväder skulle förstås också kunna betyda att det är ett väder som lämpar sig för skurningsarbete inomhus. Jag behöver städa och måste snart städa, för på lördag kommer den ljusblå halvan av min familj på besök. Men tycker du som jag, tycker du som jag, jag gör det helst en annan dag.
Wow, nu åskar det också.

På taket i ur-och-skur-tantens hus sitter en kråka. Den har suttit på exakt samma ställe under hela tiden jag skrivit på den här inlägget. Det där huset borde kallas ur-och-skur-huset. Kråkan är som hon.
Fast kråkan röker inte.
- Gå in kråkan, du blir förkyld! Kallar man en förkyld kråka för snorkråka?

Nu ska jag sluta skriva annars tror ni väl att jag sitter här och röker på.

Kommentarer
Postat av: Iah

Vad spetsade du kaffet med? Inbjudningar till nästa kaffestund på balkongen mottages tacksamt! Det verkar flyga runt mycket luddigt i huvudet på en då! ;)

För övrigt så känns det nästan som om jag gått vilse på IKEA, eller i alla fall i köksdjungeln. Men jag jobbar på att återkomma till verkligheten! =)

2009-07-08 @ 13:26:47
URL: http://mangoolife.blogg.se/
Postat av: Pangis

Jaa..ett tag där funderade jag allt var det var för starkt du fått i dig..men man ska inte uderskatta det Östgötska kaffets makt:-)

2009-07-08 @ 13:30:22
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Grannfrun

Apropå ingenting.... Du är rolig du.

2009-07-08 @ 18:00:29
URL: http://www.dramigbaklaenges.blogspot.com
Postat av: Grannfrun

jag har googlat åt dig =)

Ordet UR förekommer numera bara i frasen i ur och skur, men det användes mera allmänt i fornsvenskan och har paralleller i andra språk, bl.a. det isländska úr. Betydelsen i gammal svenska var, liksom i isländskan, ’yrväder, fint regn, regnsky’. Till substantivet ur har sedan genom avledning bildats verbet yra (jfr t.ex. hus – hysa) och från det har vi fått yrväder och det moderna substantivet yra (i snöyra). Vissa svenska dialekter har fortfarande kvar ordet urväder, som alltså är bildat direkt till ur.

Går vi längre tillbaka till etymologin i de indoeuropeiska språken visar det sig att ur kommer från en ordstam som har betytt ’vatten’ eller ’väta’. Till ordets relativt nära släktingar hör urin, som svenskan lånat från latinet.



2009-07-08 @ 18:08:38
URL: http://www.dramigbaklaenges.blogspot.com
Postat av: Doc

Grannfrun: Tack, det där var ju riktigt lärorikt vetja. I ur och skur, det är alltså olika grader av nederbörd vi talar om här om jag förstår dig rätt. Om ur i sammanhanget är besläktat med ordet urin kopplar jag genast varifrån benämningen pissväder (som vi i alla fall använder i östergötland) kommer ifrån.

2009-07-08 @ 19:40:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0