Chocktillstånd

På lunchen var jag hos optikern igen. De första dagarnas yrsel med progressiva (inte dubbelslipade som jag skrev) har gått över och nu känns det så bra att jag vågade beställa det sista paret. De var förvånade över hos snabbt jag vant mig.

Det ÄR som sagt dyrt med glasögon, och särskilt när man blir gammal och måste ha progressiva.
Prislappen på mina hos Direktoptik blev 8050 kr.
Då har jag två par progressiva och ett par slipade solglasögon.
Då Direktoptik skämdes för den långa leveranstiden prutade de bort 1050, det tyckte jag var en helt ok kompensation.
Sedan får jag runt 2000 - 2500 från jobbet. Nya glasögon kostar mig ändå 4500-5000 kronor och det är en del pengar.
Jag ser det inte som något stort problem egentligen men......

Nu vet ni ju jag har en tjej som hellre hade skaffat blindkäpp, utbildat sin gratishund till ledhund eller bett nioåriga dottern att operera hennes ögon än att lägga ut de pengarna. Ja, ni förstår att hon höll på att dö av hjärtstillestånd när jag berättade.
Det skulle inte förvåna mig om jag blir uthängd som en förrädare på hennes egen snålblogg.
Det där försatte henne i chocktillstånd, vi får väl se om hon repar sig.

Har vi några glasögonormar som läser här? Är de dyra på Direktoptik? Vad betalar ni för era glasögon?
Alltså progressiva, allt annat är nog inte jämförbart.

Kommentarer
Postat av: Epsilon

Du har ju fått mycket för pengarna. Mina brukar gå på mellan sex och sju tusen, för ett par alltså. Så visst är det dyrt men vad vore alternativet? Det är ju skönt att kunna se klart.

2009-07-27 @ 16:32:02
Postat av: änglavakt

Hmm, ja de där med glasögon är inte roligt, och som sagt speciellt inte när det är dags att betala. Jag använder nästan bara mina när jag kör bil och behövde inte den dyraste sorten än som tur är

2009-07-27 @ 17:33:11
URL: http://anglavakt.blogg.se/
Postat av: Lennart

Jag köpte ett par glasögon på Direktoptik för ca 10 år sen, för folk sa att de var billigare än andra. Fick då ett par på köpet så det kan nog stämma. Nu vet jag inte hur deras priser är. Köpte mina senaste på Synsam för vi har avtal där via jobbet. Bågarna kostade bara 600 men glasen blev snordyra. Tog visserligen tillvalen antireflexbehanling och så mörknar de ju mer solen lyser, fast det kostade bara runt 500 per sak.

2009-07-27 @ 18:15:43
Postat av: eremo

är inte riktigt där ännu...där vid progressiva åldern.

2009-07-27 @ 20:14:58
URL: http://eremo.blogg.se/
Postat av: selma

Vågar inte ens gå till optikern och kolla synen, jag är allt i progressiva glasögon-åldern jag också. Så länge som går så får jag fortsätta ha mina gamla och som vanligt snurrar jag omkring och leta vart jag lagt dom.

2009-07-27 @ 20:19:43
Postat av: Cath

Det är ju utan tvekan en hel del pengar, fast å andra sidan är det ju pengar spenderade på en vettig sak -man måste ju kunna se ordentligt. Knappast lyxkonsumtion! :-D

2009-07-27 @ 22:43:02
Postat av: Patrik

Arierna i Sverige har ju bra syn, så priserna pressas inte. I Korea får man feta bågar + glas för under femhundra kronor, där har ju alla synfel. Egentligen hade du haft kunnat resa runt jordklotet och köpa glasögon där, utan att gå minus på affären.

2009-07-27 @ 22:52:37
URL: http://pudding.blogg.se/
Postat av: Emelie

Ja, det ar definitivt dyrt, fast samtidigt en investering. Man far bara se till att vara radd om sina glasogon! :)

2009-07-28 @ 16:25:28
URL: http://emeliesvendsen.blogg.se/
Postat av: Ljusblå

När jag tappade mina glasögon använde jag ett par gamla bågar som jag satte nytt glas i. Priset blev 700 kronor. Det tycker jag var dyrt.

2009-07-29 @ 15:01:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0