Gamnackad och dum

Det där förbannade illamåendet jag gnällt om i min gamla blogg hänger i. Det har blivit värre tycker jag.
Jag vet åtminstone vad det beror på: Min syn.
Rock'n Roll -känslan att gå till optikern och beställa dubbelslipade glasögon är sådär ska jag erkänna, men för ett par veckor sedan gjorde jag det i alla fall. Medan min kropp blir allt yngre och snyggare(självironi igen) blir mina ögon bara äldre och äldre.

Med glasögon: Jag ser bra på långt håll. Jag kan inte läsa böcker, tidningar och annat med liten text, (till expempel kamerainställningar) på nära håll.

Utan glasögon: Jag ser ingenting på långt håll. Jag ser lite grann på normalt läsavstånd, men för att läsa böcker eller tidningar får jag krypa ganska nära. Det här inlägget skriver jag utan glasögon och ser nog ganska gamnackad och dum ut.

Ni ungdomar tänker inte på det, men man vill ju hela tiden växla mellan att se saker på långt och nära avstånd. I mitt fall, från kollegan Björn som säger något roligt till skärmen, sedan till Lars-Åke som går förbi och tillbaka till skärmen igen. I bilen vill jag ofta se långt fram, dvs på vägen, sedan fokusera närmare på hastighetsmätaren. Självklart tar jag inte av och på glasögonen hela tiden, jag anstränger ju ögonen hela tiden och hjärnan blir förvirrad och vill att jag ska bli sjösjuk.

Nu längtar jag intensivt efter de där nya glajjorna. Faktum är att det kommer att bli tre par totalt, (heja Direktoptik) så räkna med en glasögonspecial här på bloggen framöver. Två par dubbelslipade och ett par enkla med solglas.
Av normalbrillorna valde jag ett par hyfsat stora plastbågar (de kändes coola) och ett par lite nättare och mindre iögonfallande. Tyvärr hade jag inget smakråd med mig i form av Ljusblå, så hur cool jag i själva verket blir vet jag inte.

När bildspecialen kommer, please be kind. Fatta vad dubbelslipade glösögonjävlar kostar!
Helt sanslöst!

Nu är frågan: Spy eller jobba? Eller kanske snarare spy och jobba, eller gå hem?

Kommentarer
Postat av: Anima Mea

Ser fram emot bilderna av ditt coola nya jag.

2009-06-12 @ 13:58:17
URL: http://animamea.blogg.se/
Postat av: pangis

Men.. glasögon är i allafall snyggt! Jag hade perfekt syn.. med betoning på hade.. nu är jag lika halvblind som alla andra i min ålder:-)

2009-06-12 @ 14:58:17
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Magnus

Äldsta skaffade brillor för ett tag sedan. det var nästan så jag köpte mig ett par med oslipat glas. Det finns ju hur mycket snygga bågar som helst.

2009-06-12 @ 15:34:35
URL: http://papamac.blogg.se/
Postat av: Eken

´Glasögonorm med Eddie Meduza IRL alltså ;-)

2009-06-15 @ 07:00:46
Postat av: Lennart

Tror det är dags för mig att kila in till optikern, det var nog 3 år sen jag köpte dem jag har nu. 5 800:- fick jag betala. Usch! Har märkt att jag ser (hyfsat) bra på långt håll, men det är det där med att läsa på t ex flasketiketterna, mobilen och kvitton. Då blir det konstigt suddigt, bokstäverna flyter ihop? Hastighetsmätaren är det inte så noga med tycker jag, ser att den rör på sig i alla fall.

2009-06-15 @ 11:07:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0