Sommarskola

Moppekillen tvingades gå ett par veckor på sommarskola inne i stan för att fixa godkänt betyg i matematik. Jag vet att han inte är dum i skallen och att brist på intresse är orsaken, alltså kändes det onödigt. Det kom lite oväntat, och ännu
mer förvånande var att så många av ungdomarna behövde ägna delar av sommarlovet åt att läsa ifatt i något ämne.

En av dagarna innan midsommar ringde han mig på jobbet runt lunch.
- Bussen går inte förrän om femtio minuter, kan inte du komma och hämta oss?
Han hade lite tur. Hemma i tvättmaskinen låg tvätt som jag ändå tänkt åka och hänga upp, alltså var det ingen större
uppoffring att svänga förbi skolan och hämta upp några slashasar. Efter en liten stund fick jag möjligheten att intervjua
fyra grabbar och en tjej under en kvart eller så.

Jag:
- Hur kommer det sig att ni hellre går i skolan på lovet än är lediga och åker och badar?
Mummel och grymtningar från baksätet.
Jag:
- Men ärligt, vad beror det på att så många måste läsa ifatt?
Baksätet:
- Amen, lärarna är skitdåliga. Asså, Anders är as-schysst, men han kan inte lära ut.
Ungdomarna var rörande eniga om att alltihop var lärarna fel.
Jag:
- Men vänta nu, jag hänger inte med riktigt. Det är lärarna som är korkade, men ni som får underkänt? Jag hajar inte,
ni får förklara.
Nu skrattades det förläget bakom ryggen och jag kände jag att jag inte behövde vrida om kniven mer.

Det gick bra för Moppekillen på sommarskolan. Läraren hade frågat vad han egentligen hade där att göra.
Nu har han sitt godkända betyg och kommer in på gymnasiet som det var tänkt.

Skönt.


Kommentarer
Postat av: Ester

I den klassen jag var kf för var det hur många som helst som var tvungna att läsa in matten. Det är inte lärarnas fel, men jag kan inte låta bli att undra över metoderna...

2009-06-27 @ 19:26:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0