Varför ska jag diska för hand?

Strax innan sju i morse ringde telefonen. Det var från hantverkaren som skulle sätta in ett diskmaskin i lägenheten. Han ville berätta att han var en kvart sen. Wow, där sprack en av mina många fördomar. Jag trodde att hantverkare som regel var timmar eller dagar försenade om de nu alls tänkt dyka upp utan påstötning. Att de skulle ringa och meddela fanns inte i min vildaste fantasi. Om en annan av mina fördomar stämmer eller inte, den om att hantverkare alltid blir försenade, får jag inte veta förrän jag kommer hem. Han har i alla fall inte ringt och det bådar ju gott.

Frågan jag ställt mig är: Jag som hatar att diska, jag som haft turen att födas i ett i-land, varför ska jag diska för hand?
Svaret blev: Det ska jag inte.

Jag har också en teori om att ordningen i mitt kök är tongivande för ordningen i hela lägenheten. Det har stämt hittills. Eftersom jag hatar att diska har det sett ut som fan i köket, alltså har det sett ut som fan i resten av lyan också.

Jag hade en intressant diskussion med en arbetskamrat om diskmaskiner. Hon hade också bett sin hyresvärd (som är samma som min) om att få en sådan installerad, men henne skulle det kosta tvåtusenfemhundra kronor.
- Varför? undrade jag. Mig skulle det inte kosta något alls.
- För att jag ville ha en som är 45 cm bred, svarade hon.
- Det ska ju jag också få en. Fast helst hade jag velat ha en på 60 cm.

Det visade sig att hon som ville ha en 45 cm bred diskmaskin hade ett utrymme på 60 cm att placera den på. Hyresvärden kunde sätta in en 60 cm utan kostnad. Med en 45 cm skulle de vara tvungna att bygga igen lite och det var för detta man ville ha pengar.
Utan att ha mätt mitt utrymme för diskmaskin hemma tror jag att det är 60 cm brett. Jag ville då hellre ha en 60cm bred maskin, men det fick jag inte.
Det är ju jättekul!
Jag vill ha 60 cm och får en 45 cm.
Hon vill ha en 45 cm och får en 60 cm.

På frågan om varför hon bara inte tog en 60 cm och sedan var nöjd och glad med det svarade hon att den blev för stor.
Nåja, sådan är hon.

Diskussionen tog slut efter att jag föreslagit att vi kunde ta med vår smutsiga disk till jobbet, byta och diska varandras grejor. Jag tyckte idén var lysande. Det borde väl bli rätt eller?


Kommentarer
Postat av: Ljusblå

Detta betyder ju att du kommer att ha massa energi över att diska hemma hos mig!! Förresten är du med på min blogg med en egen rubrik idag!

2009-05-20 @ 09:55:52
Postat av: pangis

Jag ägde ingen diskmaskin när KP och jag blev tillsammans.. tyckte det fungerade bra ändå och det var alltid rent på köksbänken.. Det första KP gjorde var att installera diskmaskin:-) Nu tror jag itne jag skulle klara mig längre..



PS Jag köpte en begagnad:-)

2009-05-20 @ 11:04:41
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: änglavakt

Diskmaskin är guld värt....

2009-05-20 @ 14:10:38
URL: http://anglavakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0