Ta kontrollen

Nu har jag precis läst ett inlägg hos Spargrisen. Hon redovisar alla siffror, hur mycket hon lägger på vad och hur mycket hon sparar. Ändå fattar jag inte hur hon bär sig åt. Jag blir frustrrerad och nästan förbannad här.

Jag tycker inte att jag överkonsumerar på något sätt. Jag har högre inkomst än vad hon har, jag pensionsparar inte (för att jag inte kommit igång och för att jag är dum i huvudet), jag har ingen morgontidning och jag ger fan i tv-licensen. Ändå skulle jag gå back eller möjligen jämt upp om jag hade hennes lön. Jag begriper inte hur hon gör helt enkelt.
Nu ska jag inte klaga. De månader jag inte köper nya glasögon eller häver ut pengar på bilreparationer kan jag lägga undan en rejäl peng, men kunde jag leva som hon gör skulle jag spara groteska mängder.

Att veta var man lägger pengarna är givetvis nyckeln till framgång här och jag har i omgångar försökt att föra kassabok för att få kollen. Jag sparar mina kvitton och skriver in dem i mitt excelark, men sedan tar det stopp. Kvittohögen i plånboken växer tills sömmarna i svinlädret hotar att spricka. Småutgifter utan kvitton hålls i huvudet i tre dagar sedan försvinner allt utom just känslan av att något är missat.
Det är helt enketl för jävla tråkigt med siffror.

Ser jag lite i backspegeln är jag ändå stolt och nöjd. För tre år sedan hade jag billån och andra skulder på en bra bit över två hundratusen, jag gick back varje månad i flera år - lyxfällan väntade runt hörnet.
Idag har jag tjugofem tusenlappar på sparkontot och ändå har jag köpt en bil, reparerat densamma för idiotjävlamycket pengar, köpt glasögon, köpt en moped till sonen, köpt en cykel till Skrotan och sett till att hon kan fortsätta rida.

Nästa månad ska jag göra ett nytt försök att ta kontrollen. Jag måste få reda på var mina pengar ta vägen, inte för att jag är i ekonomisk kris, inte för att jag måste vända på varje öre, men för att få lugn och ro i själen. Jag har helt klart en del utgifter som tex bensin och underhåll för barnen som Ljusblå inte har, bara det förklarar kanske hälften av spargåtan. Jag tänker inte tävla, för då evolverar hon och lär sig äta luft, men jag borde verkligen kunna spara mer än vad Ljusblå gör. Jag måste nog bli lite petigare med pengar helt enkelt.

Den här bloggen kommer inte att bli köpstopp2 men mina utgifter ska kartläggas!




Kommentarer
Postat av: pangis

Jag tycker att du ska sträcka på dig! Du har gjort ett rejält hästjobb med din ekonomi de här åren! Applåder Doc! Sen måste jag säga att din ljusblå inspirerar. Jag har inte köpstopp men jag har numera bara en fast summa varje vecka som jag får lägga på vad jag vill inkluderat startavgifter på tävlingar.. Det i sig har varit en utmaning men nu har jag de facto råd med Dubai:-)

2009-10-12 @ 14:11:55
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Epsilon

Att ha koll på de där småutgifterna tror jag gör susen. Man ska kanske ge sig själv en veckopeng och sen vara lika hård som man försökte vara mor barnen;

är pengarna slut så är dom. Så konsekvent som ljusblå är det ju omöjligt att vara.

2009-10-12 @ 17:45:07
Postat av: Magnus

Tycker du styrt upp din ekonomi på ett skitbra sätt! Sedan kostar det att leva, det får man inte glömma. Speciellt med alla resor du/ni gör. Bensin och bil sväljer sjukt mycket slantar.

2009-10-12 @ 20:20:27
URL: http://papamac.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0