Fotboll

Jag har kommit på att Challe-hunden och jag ändå har en del gemensamt.
"Ja, andedräkten", kanske somliga säger, men jag tänker på något annat: Bollar.

Kasta en boll på gräset och försök få Challe att springa efter den. Hundra spänn på att han inte ens tittar åt det hållet. Jag är precis likadan, totalt ointresserad av bollsporter.

Jag har aldrig någon koll på när VM eller EM är. Jag planerar aldrig någonsin in att se en fotbollsmatch på tv. Jag vet att det har varit något stort nyligen, något VM-kval eller så och att Sverige nog åkte ur i någon match mot Danmark(?) och självklart vet jag vem Zlatan är. Men när det börjar pratas fotboll runt fikabordet blir jag bara sömnig. Hur kan så många vuxna människor ägna så mycket tid och tankar åt bollar?

Okej, om jag mot förmodan skulle hamna på läktaren vid en fotbollsmatch, eller kanske mer troligt, i soffan när det är en fotbollsmatch på tv, då kan jag tycka att det är spännande. Jag kan till och med resa mig upp och på grottfolksmanligt vis vråla "JAAAAA" så att halva ölglaset i högernäven skvimpar ut när Sverige gör mål. Jag kan ryckas med, känna och förstå stämningen, men där går gränsen. När matchen är slut försvinner intresset.

Många män tar för givet att alla andra män är lika intresserade av fotboll som de själva är. Det kan ställa till det lite för mig. På frågan om vem som vinner ikväll kan jag ibland låtsas vara insatt, gissa och glatt säga "Sverige såklart", en gissning som direkt idiotförklarar mig om det inte är en sverigematch man syftar på. "Svårt att säga" eller "Vad tror du?" brukar kunna vara mer användbart.

Nu är det inte så att jag ser ner på den stora massa som älskar fotboll, jag vill snarare beklaga att jag saknar den där fotbollsgenen som ger så många människor så mycket att prata om. Jag står liksom utanför den gemenskapen som fotboll bygger. Det är lite synd tycker jag.
Behöver jag säga att jag inte själv är jätteduktig på aktiviteter som har med bollar att göra?

När Challe och jag tar våra morgonpromenader diskuterar vi aldrig fotboll.
Det är rätt skönt åtminstone.


Fotboll var bara ett exempel: Samma sak gäller golf, bandy, handboll, basket, volleyboll... you name it.


Kommentarer
Postat av: Jazzhoppan

Vad pratar du o Challe om då? Tjejer? ;-)

2009-10-13 @ 14:59:18
URL: http://jazzhoppan.blogg.se/
Postat av: Doc

Jazzhoppan: Det gillar vi!

2009-10-13 @ 15:01:57
Postat av: Grannfrun

Sverige gjorde ju inte ens mål!!!!!!!!!!! känner plötsligt för att skrika rakt ut



Men tjejer är väl ett trevligt ämne^^ 2 fähundar emellan :P Kanske därför du har hög puls...

2009-10-13 @ 15:17:20
URL: http://dramigbaklaenges.blogspot.com
Postat av: Huskatt

Instämmer, boll-sport...är ingen riktig sport ha ha ha

2009-10-13 @ 15:30:37
Postat av: Johanna

Jag saknar också fotbollsgenen. Jag kan verkligen inte fatta hur man kan tycka att det är viktigt. Vad spelar det för roll vilka som vinner?

2009-10-13 @ 19:13:20
URL: http://365.johannaj.com
Postat av: Mia

Du är en vettig människa du!

2009-10-13 @ 20:10:39
URL: http://memyselfmycats.blogg.se/
Postat av: Lennart

Jag är också ointresserad och okunnig om fotboll. Däremot gillar jag volleyboll, tycker det är kul att hoppa omkring och klippa till bollen.

2009-10-14 @ 10:24:13
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag gillar fotboll när jag tittar på den. Men intresset är även för mig helt borta i alla andra sammanhang. Jag skulle aldrig boka en kväll framför tv:n på grund av denna sport. Friidrott däremot, då snackar vi heldagar i tv-träsket.

2009-10-14 @ 11:40:47
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Eva

Jag har ocksa lite svart for fotboll. Men en sak har jag lart mig att uppskatta sen jag flyttade hit, namligen rugby... Det gar liksom inte att undvika i det har landet, All Blacks ar mer eller mindre gudar. Och faktiskt aven cricket, one-dayers och 20/twenty ar skitkul nar man kommer in i det hela lite. Lite tradigt ar det nar matchen spelas over sa dar 3 dagar, da blir det mest snabbkoll lite da och da :-)

2009-10-14 @ 16:48:29
URL: http://whitelady7.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0