Dagens hundinlägg 1: Frost

Efter en helg i Örebro brukar mina tankar ofta upptas av hundar och hundägande.... eller... ja, egentligen mest hundskit.

I takt med att nyhetens behag med hund lagt sig, har jag förstått att intresset hos Bus & Bråk för tidiga morgonpromenader med Challe har svalnat rejält. Optimismen lär inte öka med tilltagande mörker, fukt, frost och snö, alltså är det Ljusblå som åker på det där varje morgon. För att hon inte helt ska bli utan sovmorgnar i livet brukar jag ta den där första turen vid sju på morgonen när jag är i Örebro. I helgen var det kallt som fan.

Blir hundars nosar/näsor känsligare när det är frost ute? Challe verkar kunna tillbringa minuter åt att sniffa på ett och samma ställe nuförtiden. Hur många "ställen" går det på en morgonpromenad? 420? Det tar evigheter innan man huttrande får återvända in i värmen. Ändå finns det något bra med kylan upptäckte jag. Det där som Challe lämnar ifrån sig och som jag förmodas plocka upp i svarta påsar, det stelnar ju, blir lätthanterligt och aningen mindre äckligt.

Nu längtar jag till minus tio, då kan man nog helt skippa påsarna och förvara isbajsarna i mössan tills man kommer till en papperskorg.


Kommentarer
Postat av: Lennart

Då hundarna står och nosar i marken så där är det ungefär som att läsa tidningen. De känner en massa olika dofter, vilka som har gått där t ex, någon bekant människa kanske eller grannens katt. Det kanske finns någon bekant doft som väcker ett minne i Challes hjärna och så minns han något vackert, kanske en tik han träffade för ett tag sen. Du anar inte...

2009-10-06 @ 18:54:10
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/
Postat av: Ljusblå

Isbajsar i mössan - fniss. Det lär nog dröja ett tag innan du blir så modig, tuffing!

2009-10-08 @ 15:46:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0