Hata biljävlar

VARNING FÖR SVORDOMAR!

Mitt mål var att spara till en bättre begagnad bil, inte låna. Men nu vet jag fan inte längre.
Jag är så oerhört trött på denna Renault Megane som enträget har mörbultat mitt tålamod
under flera års tid. Den senaste besiktningen gav som väntat inbjudan till ett återbesök
efter åtgärdad lista med anmärkningar.

1) Grenrör.
Hur i helvete kan ett grenrör överhuvudtaget spricka?
Några begagnade delar går heller inte att få tag i.
Kostnad för nytt: 3000:-

2) Styrled, höger yttre.
Japp, nu har eländet börjat om på varv nummer två, dvs saker jag redan reparerat en
gång kommer tillbaka. Jag har förträngt vad jag betalade förra gången.
Gissning: 1000:-

3) Kupéfläkten/värmefläkten.
Den har lagt av efter besiktningen, och kanske är detta inget de skulle anmärkt på i
vilket fall. MEN... att åka utan värme och fläkt i bilen är kallt, fuktigt, immigt och totalt
jävla livsfarligt. Den här delen KAN finns begagnat, men för att vara säkra på att det är
rätt del måste den gamla fläkten plockas bort och ett serienummer läsas av. Jag känner igen
det där från när jag bytte drivaxel (eller något). Det räcker inte med att uppge bilens
registreringsnummer. Det förbannade franska biltillverkarna har väl byggt varende jävla
bil separat med olika tillverkare för allt.
Kostnad för begagnad fläkt: 1500:-

Att knappen till bakluckan fortfarande är saknas orkar jag inte ens tänka på.
Jag skulle inte bli förvånad om jag måste köpa en helt ny baklucka för att ordna den biten.
Vidare tänker jag förtränga att bilens nycklar inte passar till låsen eller att fjärrlåsen inte funkar
på bilens högra sida.

Jag har i år köpt nya vinterdäck för 4000:-
Jag har nyligen reparerat och servat för 1500:-
Listan här ovan resulterar i ytterligare bildelar för 5500:- och även om min bilreparatör är
himla prisvärd så vill han säker ha 1500:- för att sätta dit dem.

12500:- på två månader.
Jag kan nog få 10000:- om jag säljer den efter reparationerna.

Hata biljävlar.

Kommentarer
Postat av: pangis

Du.. Låna och köp dig en ny.. Jag tror det blir billigare i längden! Du kan alltid amortera av den snabbt men det här verkar ohållbart ekonomiskt sett.

2010-12-06 @ 14:16:49
URL: http://wwww.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Andrej

Renault ÄR skit. Köp en toyota. Dyr bil men oftast bekymmersfritt ägande. Vår gamla är 11 år och gick igenom besiktningen utan problem :-)

2010-12-06 @ 22:21:31
URL: http://www.rysken.blogspot.com
Postat av: Zäta

Vi har heller aldrig lånat till bil. Det känns liksom dumt eftersom man aldrig kan gå igen pengarna när man säljer.

Jag har också börjat tröttna på din bil. Den verkar ju helt knäpp!

2010-12-06 @ 22:59:13
URL: http://blogg.zettervall.se
Postat av: Lennart

Franska bilar är inget vidare, däremot gillar jag franskt rödvin.

2010-12-07 @ 07:12:15
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/
Postat av: Pierre

doc, av en händelse har jag en audi a6 till salu, en fantastisk kärra med extra allt.

2010-12-10 @ 09:34:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0