Någon man ska vara försiktig med

Någon av kvällarna innan jul kom jag hem sent. Det var kanske när jag skjutsat hem
Skrotan till sin mamma. Snön vräkte ned. Jag hade lämnat parkeringen bakom mig
och nästan nått fram till husen och lyktorna i området där jag bor när två tjejer i övre
tonåren dök upp bakom en knut. Den ena av dem verkade ha bråttom och skyndade
förbi mig, den andra stannade tvärt och såg för ett ögonblick ut att vända om. Så
ångrade hon sig och sprang fort efter sin vän.

Det tog några sekunder innan jag insåg vad som just hänt. Jag hade just skrämt
skiten ur de båda tjejerna. Klart de blev rädda när en figur på nästan en och nittio
med svart jacka och luva dragen över huvudet bara dyker upp ur snöyran sådär utan
förvarning. Jag ville ta av mig luvan, visa mig och ropa efter tjejerna "hallå! det är bara
jag, ingen fara!".
Men ett sådant beteende hade troligen fått dem att skrika högt.

Det är tragiskt. Vi lever i en värld där varje man en kvinna möter efter mörkrets inbrott
bör vara någon man ska vara försiktig med.



Kommentarer
Postat av: Monica

usj stackars tjejer ,men dom fick nog en tankeställare ;)



Hade du skrikit efter dom

hade dom nog bajsa på sig !

2010-01-03 @ 00:23:27
URL: http://bloggoholicen.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Snygg design!



Jag och min kompis var med om en grej då vi träffade på en man, ute när det var mörkt. Jag blev smått hysterisk. Fast då var vi i motionsspår långt från stan, och mannen hade klivit ut ur ett par buskar framför min kompis. Sen sprang han efter oss då vi kutade för livet åt andra hållet.



Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv.



För visst vill väl inte vi vara så rädda, och få panik av att vara ute när det är mörkt. Vi hade modigt sprungit på i flera månader innan det där hände.



http://misspeaches.wordpress.com/2009/12/07/sodramannen/



Sen kan jag fullt förstå att det måste vara jobbigt som man också. Att man får ta smällarna av att tjejer och kvinnor blir uppskrämda av dom som faktiskt är "dumma".



I vårat fall hade vi velat att han sa något. Då han såg att vi blev rädda.



Jag vet inte riktigt heller vad man ska göra åt saken. Man vill ju inte vara den allra harigaste i världen, samtidigt som man inte vill vara den som är mest naiv.



Men men!



God fortsättning på dig =)

2010-01-03 @ 01:17:04
Postat av: Peach

glömde skriva att det var jag i den där senaste kommentaren =)

2010-01-03 @ 01:17:58
URL: http://misspeaches.wordpress.com
Postat av: Mikaela

Fast säg det sen...att det var du. Om du möter dom. Eller säg högt hej i fortsättningen. Jag önskar fler tänkte som du. Man får fasiken vara på sin vakt jämt som ung tjej idag =/

2010-01-03 @ 10:19:00
Postat av: Fia

Det är verkligen tragiskt. Det är några få våldsbenägna män som skapar så mycket rädsla och otrygghet. Och så drabbar det alla kvinnor och alla sunda män.

2010-01-03 @ 11:04:42
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Huskatt

Kan tänka mig att du kände dig lite..dum i det ögonblicket.

2010-01-03 @ 12:29:39
URL: http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: eremo

det där pratade jag och en killkompis om för flera år sedan. han berättade att om han till exempel är ute och joggar och springer bakom en tjej så brukar han försöka springa om för att inte skrämma henne. sjukt att det ska behöva vara så men snällt tänkt av honom.



blir så tokigt att alla bra killar ska behöva känna så.

2010-01-03 @ 12:59:42
URL: http://eremo.blogg.se/
Postat av: pangis

Visst är det tragiskt hur det har blivit. Jag är sällan rädd för egen del men gudarna ska veta att jag är rädd när mina barn är ute. Åker hellre ner till stan mitt i natten och hämtar dom än låter dom ta bussen hem själv. Örebro är inte längre en alltigenom trevlig stad..

2010-01-03 @ 13:43:43
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Magnus

Jag bukar tänka på det där när jag är ute och springer och kommer fatt en tjej. Jag ser alltid till att snörvla, hosta eller göra något annat ljud en bra bit innan jag nått fram. Speciellt när det är mörkt ute. Hemskt att man ens ska behöva göra så.

2010-01-03 @ 14:01:34
URL: http://papamac.blogg.se/
Postat av: Piratfarsan

Håller med Magnus här ovan, gör också alltid en massa ljud och hälsar högt och tydligt när jag är ute och springer, det är ju igentligen sjukt att man ens skall behöva tänka så men så sjukt har samhället blivit.

Tänkte också på de få killar som trots allt valt att jobba på dagis eller liknande, dom har det inte heller lätt gissar jag, vilket är skitsynd, skulle verkligen behövas lite mer mixad dagispersonal.

2010-01-04 @ 09:00:38
URL: http://piratfarsan.blogspot.com/
Postat av: Lennart

En sen kväll klev jag av spårvagnen, sneddade snabbt över mitt torg från hållplatsen och gick hemåt i mörkret. En liten bit framför gick en ung tjej som även klivit av spårvagnen, hela tiden vände hon sig om och tittade oroligt på mig. Tror hon ökade farten på sina steg också för varje meter. Jag tyckte det kändes lite knepigt där, för mig, att jag sågs som en elaking eller nåt. Tänkte sen hemma att jag kanske skulle ha sagt att jag inte är farlig.

2010-01-04 @ 09:41:21
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/
Postat av: Grannfrun

haha!! Inte ens ett "hallå det är bara jag , jag är inte farlig" hade övertygat mig att stanna eller saktat ner på farten.

Jag köpte ett överfallslarm till annica. Det ligger i en byrålåda och gör onytta.



jag ger aset en pungspark om han försöker nåt,eller kör upp nåt i häcken på den jäveln, säger annica till sitt försvar.

Hon har tittat för mycket på stieg larsson trilogin.....

2010-01-04 @ 12:05:12
URL: http://payattentionbitch.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0