ITP

"Kolla här och utbilda dig"

I det korta mailet från Ljusblå fanns även en länk till Aftonbladet.
Det gick flera timmar efter det där mailet innnan jag fick något arbete gjort igen.

Jag klickade givetvis på länken. Den korta filmen som visades kanske inte kan kategoriseras
som utbildning, reklam skulle jag hellre kalla den, men jag lärde mig ändå några saker.

1) Det är viktigt att göra rätt val för din ITP-pension.
2) Du kan tjäna massor av pengar genom att välja rätt.
3) Du kan förlora din pension om du väljer fel.

Jag blir helt kallsvettig när jag tänker på pension och att jag själv måste göra val som
jag inte begriper. Det känns som att jag tar mina pensionspengar, åker ut till Mantorpstravet
och satsar min ålderdom och framtid på en häst som ser fin ut.
Vad vet jag om hästar egentligen?

När jag talade om att jag ju redan har valt fonder i Asien på hennes inrådan fick jag
en virtuell stekpanna i skallen.


"Alltså – ITP är din tjänstepension – mittennivån på pensionpyramiden.
Shape up nu Johan – tittade du klart på filmen?"


Jaha...
Jag googlade upp pensionspyramiden. Just det, Asienfonderna jag valde var ju ur den
allmänna pensionen, den delen som kallas premiepension. Alla de där begreppen tenderar
att flyta samman till en enda smet för mig.

Men visst gjorde vi ett val här i våras? En tant var ju här på jobbet och förklarade en massa.
Jag surfade på intranätet och hittade företagets pensionsplaner. Jag skrev ut dem och
läste dem. "Årsinkomst över 7,5 inkomstbasbelopp... bla bla bla".
Min hjärna har inte ens kapacitet att tillgodogöra sig säljbroschyrerna.
Jag tappade intresset omedelbart.

Hur som helst så har jag gjort ett val kring ITP. Om det är bra eller dåligt har jag ingen
aning om. Jag lyssnade och litade helt och fullt på den där tanten som antagligen bara
var en säljare med provision på det hon nu sålde.


Kommentarer
Postat av: Lennart

Jag brukar blunda, peka och välja vilt, får väl se om det blir någon pension när det är dags. Annars får det väl bli till att panta burkar och spela vilt på lotto? Gillar junitemat, härlig bild!

2010-06-02 @ 18:57:17
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/
Postat av: PussJorvas

Vadå finns det flera pensioner..? Faaan, jag lär ju vara körd på den fronten när det blir dags för mig.



SV: Tack! :D

2010-06-03 @ 01:41:22
URL: http://pussjorvas.blogg.se/
Postat av: Doc

Lennart: Lika bra att samla burkar redan.

PussJorvas: Du kan nog lugnt vänta åtminstone 20 år innan du funderar för mycket på det där. Reglerna kommer säkert att ändras igen.

2010-06-03 @ 09:13:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0