Bortsprungen katt

Igår klockan 18 släppte jag ut katten. Jag gör ofta så när jag ska åka iväg och handla
någon kvart eller så. Inez är minst sagt vild inomhus och att springa av sig lite ute
måste vara bra för henne tänker jag.

När jag kom tillbaka med matkassarna möttes jag inte av katten som jag hade väntat
mig. Inte heller när jag gått in, packat upp maten och gått ut igen kom hon fram.
Jag lagade mat och gick ut under tiden för att leta. Ingen katt.
Detta upprepade jag flera gånger under tillagningen.

Vi åt och därefter klädde jag mig varmt för att kunna vara ute en längre stund. Ingen katt
syntes till. Jag öppnade cykelförrådet, hon kanske sprungit in där och råkat bli inlåst.
Icke. Tvättstugan då? Näpp.

21.30 var jag faktistk ganska orolig. Jag har ju redan berättat att jag är en orolig kattägare.
Nu när jag slutat oroa mig för att de stora katterna ska vara dumma (Kaxiga Inez jagar ju
bort dem) så visste jag inte vad jag skulle tro.

Jag gick längre bort i området. På en stolpe satt en stor bild på en grårandig kattunge
och en efterlysning. "Bortsprungen katt". En 5 månader gammal honkatt. Katter kan alltså
försvinna, även små sådana, och i vårt område.

Jag hörde en katt jama hjärtskärande inifrån en mörk lägenhet. Kattplågare! Såna finns ju!
Jag stod stilla länge och lyssnade. Det var en bebis. Katter och småbarn kan låta väldigt lika.

Jag fortsatte vandra runt i området med likadana hyreshus. Plötsligt hoppade Inez fram
ur en buske. Glädje och återförening! "Var har du varit?" "Fryser du inte?"
Katter är dåliga på att svara.

Jag tror faktistk att hon hade gått vilse. Vet inte om jag ska våga släppa ut henne mer.
Fast hon har börjat kräva att få gå ut. Ganska högljutt dessutom.
Vi får väl se.


Kommentarer
Postat av: Moa

Min gamla katt brukade följa efter mig och storebror när vi var små och gick på utflykt i skogen. Hon trodde kanske att vi skulle gått vilse annars?

2010-10-21 @ 13:10:02
URL: http://nyfikengul.wordpress.com
Postat av: Huskatt

Skönt att hon hittades.

Jag tror som du, hon gick nog vilse.

2010-10-21 @ 19:12:09
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: Cath

Släpp inte ut henne mer! Möjligen gick hon vilse, men hon kunde likagärna ha blivit överkörd eller mött något annat hemskt öde. Är du rädd om din katt håll henne inne. Verkar hon uttråkad, skaffa en kompis till henne. Utekatters medellivslängd är ca 2-3 år och innekatter ungefär 15.

2010-10-21 @ 21:15:58
Postat av: Doc

Moa: Så var det helt säkert :-)

Huskatt: Brukar du gå vilse också ibland?

Cath: Idag har Inez fått var inne. Men behöver de inte få gå ut ibland? Kanske under uppsikt?

2010-10-21 @ 22:00:32
Postat av: Cath

Gå ut med katten är en utmärkt idé, men under uppsikt - helst i koppel.

2010-10-21 @ 22:05:42
Postat av: fisken

Det är alltså bara JAG som tyckte att det var hysteriskt roligt att du var oroad över "katten" som var lämnad ensam inlåst och sedan med en axelryckning konstaterade att det var en bebis? HA HA HA!!!

2010-10-22 @ 10:22:51
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/
Postat av: Challe

Innekatters liv må kanske vara längre, men jag tycker att släpper man aldrig ut sin katt förstår jag inte meningen med att ha en. Klart de ska få gå ut. Vår katt är 9 år nu och hon springer in och ut ur huset flera gånger om dage och ibland över natten. Min föräldrar bor dessutom vid en stor väg och katten har aldrig blivit överkörd. Ibland har hon varit borta ett par dagar men kommer alltid hem! :) Klart hon ska få gå ut och ha skoj och undersöka världen! Trist om den stackars katten ska sitta inne i en lägenhet hela dagarna, det hade inte vi tyckt var speciellt kul heller! :)

2010-10-22 @ 18:42:51
URL: http://cizzim.blogg.se/
Postat av: Lina

tur att hon kom hem!

2010-10-22 @ 20:44:31
URL: http://rosamolnochgrisgaddor.blogg.se/
Postat av: Bittan

tror hon gick lite vilse bara .Puh, tur hon hittade hem igen ;-)

2010-10-23 @ 21:08:49
URL: http://bittanberattar.blogspot.com/
Postat av: Niklaskaisa

Your website is extremely interesting

2011-10-17 @ 07:56:52
URL: http://niklaskaisa.blog24h.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0