Ta det onda med det goda




Jag stekte upp svampen vi plockade, ja jag kompletterade även med några köpta eftersom de vi hittade var så få.
På svampen blev det sås och till det kotletter och strips.

- Vad tyckte du om det här då? undrade jag nyfiket när vi satt och åt.
- Bajs, blev svaret.
Jag var tyst en liten stund. Enligt min egen bedömning var maten god och det enda jag ville ha var lite beröm för den, bajs var alltså det sista den smakade.
- Om du inte gillar maten är det helt ok att säga det till mig, men bajs är väl lite taskigt tycker du inte det?
- Nej.
- Okej, jag vill inte att du säger så till mig om jag nu måste vara tydlig.

Resten av måltiden intogs under tystnad. Jag funderade på om jag skulle säga att hon fick tillbringa kvällen någon annanstans, men att bygga en konflikt på en stunds konstigt tonårshumör kändes onödigt. Dessutom åt hon ju av maten. Jag gick ifrån bordet innan hon ätit klart och slog mig ned för att skriva det här inlägget.

Efter en stund gick hon för att ta en portion till.
- Jaså, du vill ha mer bajs? frågade jag.
- Bajs!
Jag suckade och insåg att det är bäst att lägga ned ytterligare försök till kommunikation för ikväll.
Hon slickade rent varenda skål, det blev inget över till matlåda den här gången.

På bordet framför mig står fina blommor hon har plockat.
När jag är sjuk kommt hon hit och gör en kladdkaka.
Ibland kan hon bara säga bajs.
Man får kanske ta det onda med det goda.
Någonstans tror jag ändå att poletten trillade ner och om inte, så kommer jag att vara en mindre sansad pappa nästa gång.

Kommentarer
Postat av: Magnus

Äh, det där är bara skitprat...;)

2009-08-21 @ 20:02:05
URL: http://papamac.blogg.se/
Postat av: Grannfrun

Ett vanligt förekommande ord hos min tonåring med, men aldrig om maten. Mest när nåt galet går på tok. Jag har ju förbjudit svärord här hemma så jag tycker hon kan få säga ****. Ja själv kan jag ju inte ens SKRIVA ordet. Skönt att du är frisk igen.

2009-08-21 @ 20:10:55
URL: http://www.dramigbaklaenges.blogspot.com
Postat av: Anonym

hmm, känner igen det där beteendet, från mig själv bla. Det kanske är något annat som klämmer? Kanske inte är maten direkt som är bajs, men ett sätt att hinta att det är annat som är bajs... Eller något.

2009-08-21 @ 20:34:02
Postat av: Jess

glömde skriva att det där sista var jag =P

2009-08-21 @ 20:35:02
URL: http://misspeaches.wordpress.com
Postat av: Mikaela

Det mesta som älskade pappa säger går in. Även om man inte vill visa det just då. Vi blir som små kopior av er tillslut. Kopior fast ändå inte.



På något sätt är det nog nu ni verkligen lägger grunden för hur er relation kommer se ut i framtiden. Under tonårsperioden. Den är underbar, fruktansvärd, hemsk men spännande. Ni kommer klara det galant!

2009-08-21 @ 23:59:35
Postat av: pangis

Dom säger så..Teensen..Men det betyder inte alltid att något är skit..

2009-08-22 @ 12:42:43
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Zäta

Jag tänkte skriva nåt kul om att Ljusblå måste få uttrycka sig som hon vill, men sen är det andra som varit så allvarliga här ovan att jag låter bli att skämta.



Jag har inga problem med ordet bajs. Jag blir lika ledsen när barnen säger att det är äckligt. Eller, egentligen bryr jag mig inte om vad de tycker. Imp-maten spar jag till gästerna.



På tal om bajs: Lilla Svalan rimmade vackert i bilen igår. Om ett år gifter sig min lillasyster och familjen Zäta satt och spånade om sånger vi skulle kunna dikta. Det borde kunna bli något bra på Byggare Bob-låten "Här ska byggas".

Lilla Svalan (sju år) sjunger:

Man får kasta vad man vill men inte bajs.

Inget går till spillo, utom en skål med majs.



Och på tal om majs. Förundersökningsledaren är förresten med i den exklusiva klubben MÄB. Det står för "majs är bajs".



Tack för ordet!

2009-08-22 @ 15:36:22
URL: http://blogg.zettervall.se
Postat av: stina

Finns nog härliga böcker om bajs också, ifall man vill bli inspirerad eller så.

2009-08-22 @ 22:01:58
URL: http://enenkelstina.bloggagratis.se
Postat av: Sara

Allvarligt allvarligt talat...är du förvånad att hon säger bajs!? Vill minnas att DU försökte få mig att starta en Facebook grupp för "vi som säger bajs".

2009-08-24 @ 21:34:09
Postat av: Anonym

Sara: Hahaha, visst fan, det hade jag glömt. Varför säger du och jag bajs egentligen? Vi är ju vuxna!

2009-08-24 @ 22:23:37
Postat av: Doc

Sara: Hahaha, visst fan, det hade jag glömt. Varför säger du och jag bajs egentligen? Vi är ju vuxna!

2009-08-24 @ 22:23:56
Postat av: Anonym

Jag vet inte... Det är mycket jag inte vet. En annan skum grej - vår nya hund kan sitta och slicka sig själv på snoppen. Det är också konstigt. Ser jäkligt kul ut! En del av barnens kompisar brukar prova att härma.

2009-08-25 @ 19:37:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0