Då ska jag sluta fota



Hmm... jag har för mig att jag har tjatat om det tidigare, men nu tänker jag göra det igen.
Tar ni backup på era digitalfoton?
Själv tillhör jag kategorin paranoida i frågan samtidigt som jag är för lat för att bränna ut mina foton på DVD.
Hur går det ihop? Jo, så här:

1) Jag kopierar (inte flyttar) bilderna från kameran till datorn. Där kan jag sortera ut de dåliga, räta upp sneda horisonter eller på annat sätt redigera.
2) Jag kopierar (inte flyttar) bilderna från datorn till min blå usb-disk.
3) Jag kopierar (inte flyttar) bilderna från datorn till min silverfärgare nas-disk som står i bokhyllan.
4) Nu vågar jag rensa kameran.
5) Den blå disken förvarar jag i väskan som hänger med överallt. Även till jobbet.
6) På jobbet kopieras (inte flyttas) bilderna på den blå disken till en stor, fet svart usb-disk.
7) Nu vågar jag rensa bilderna på datorn hemma, som har en ganska liten disk.

Jag känner mig ganska säker för även om en hårddisk skulle krasha (vilket kommer att hända både mig och er när vi minst anar det) så har jag ändå kopior kvar på två andra diskar.

Om jag kommer hem från jobbet och hela hyreshuset har brunnit ned så har jag också två kopior kvar.

Om min väska blir stulen blir jag fly förbannad för där i ligger även kameran, men jag har åtminstone två kopior kvar på alla bilder.

Om jobbet brinner upp har jag två kopior kvar.

Om det börjar brinna i lägenheten, mitt i natten när jag sover, och jag bara hinner ta med hamsterburen har jag faktiskt bara en kopia kvar. Den på jobbet. Jag hoppas det inte händer, och om det händer litar jag på att den stora svarta funkar.

Om alla tre kopiorna går åt helvete samtidigt......

Då ska jag sluta fota.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Du är galen! Jag skulle bli det om min disk kraschade och även mina två backuper eller om huset brann till grunden. Kanske borde börja bära en av backuperna med mig after all...

2009-09-07 @ 17:01:38
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Lennart

Det är ju snäppet värre än att använda både hängslen och bälte

2009-09-07 @ 17:59:17
Postat av: Johanna

Jag tycker inte att du är onödigt paranoid. Det där verkar vara ett bra system. Själv har jag bilderna på några olika hårddiskar men jag har inte alls sådär bra rutiner. Men jag ska skärpa mig. Tack för påminnelsen.

2009-09-07 @ 19:19:22
URL: http://365.johannaj.com
Postat av: Anonym

har själv alltid bilderna på två datorer före jag raderar dem ur kameran, man vet aldrig!!!!! Bara smart att kopiera dem..

2009-09-07 @ 21:04:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0