Nyordning

Jag åker till jobbet och tillbringar dagen där. På vägen hem stannar jag på Ica Maxi och
handlar mat, inte varje dag, men några dagar i veckan. När jag kommer hem öppnar jag
dörren och kliver över reklam och post som ligger på golvet innanför. Ropar hej till
Sonen som sitter vid en dator i sovrummet. Säger tjena-tjena till dottern som sitter vid
en dator i köket. Snabbgosar med katten.

Jag lägger in varorna i skafferi, kyl eller frys beroende på var de hör hemma. Plockar
ur diskmaskinen från rendisk, fyller den med smutstig och sätter igång den om den blir
full. Börjar laga mat.

Så där är det dag efter dag.
Man tröttnar. Förstår ni det?
Jag tröttnar på att se min tonåringar sitta framför sina jäkla datorer utan att så mycket
som lyfta ett finger för att bidra till trivseln i vårt hem. Att min dotter ägnar sig åt läxläsning
är en sak, det är förstås viktigt, men att läsa bloggar och lyssna på musik tycker jag man
prioritera ned. Värst är sonen. Det kryper i mig mer och mer för varje gång jag ser det
där jäkla World of Warcraft eller det där andra han han spelar, vad det nu heter, och särskilt
när diskbänken är helt överbelamrad med grejor.

Jag har deklarerat nyordning.
Mina ungar behöver mig kanske på flera sätt, men ett av de mer påtaglia är pengar.
Vill de ha några pengar från mig i fortsättningen måste de hjälpa till i hemmet. Mitt
ekonomiska stöd till dem är numer totalt provisionsbaserat. På kylskåpet sitter tre lappar.
I mitten finns en med sysslor och ersättning för utförd syssla.
- Plocka ur diskmaskinen: 10:-
- Plocka i diskmaksinen: 10:-
- Dammsuga huset: 20:-
Den listan kommer att fyllas på, men just nu kan jag inte komma på något mer. Några
egna rum har de ju inte hos mig.

På var sin sida om den lappen finns lappar med ungdomarnas namn samt en uppräkning
av hur mycket pengar de jobbat in.

Nu tänker ni att jag är galen eller? 10 spänn för att plocka ur en jäkla diskmaskin?!!
Jag kommer att bli utfattig eller hur? Jag håller med, det är extremt bra betalt, men med
tanke på att de är två och att de absolut inte kommer att få ett öre som inte är intjänat
tänker jag att det behövs.

Men grattis Johan. Då är det fint i hemmet nu då? Nej. Diskbänken ser ut som fan.
Maskinen är full med ren disk när jag kommer hem. Tydligen huserar det två tonåringar
hos mig som inte tagit min nyordning på allvar. Tydligen räknar de med att de ändå kommer
att få pengar av mig så snart de sträcker handen. Dessa två tonåringar kommer att få det
tufft framöver, de kan jag lova. Förbannande latmaskar är vad de är. Särskilt min son
kommer tycka det är jobbigt att åka till Dreamhack i Jönköping utan så mycket som ett
öre i fickpengar om en vecka.

Fortsättning följer


Kommentarer
Postat av: PussJorvas

Dem får väl studiebidrag? :) Tror du faktiskt måste höja priset om du vill ha some action. Jag skulle inte dammsugit vårt hus för mindre än 100 spänn tex xD Latheten är stark.....

2010-11-16 @ 20:27:58
URL: http://pussjorvas.blogg.se/
Postat av: Doc

PussJorvas: Det där med barnbidrag och studiebidrag är en historia som vore väl värd att berätta om min blogg varit anonym. De pengarna hamnar någon annanstans och stannar där. Låt oss bara konstatera att jag har två pågående ärenden hos Tingsrätten för att lösa den biten. Tyvärr tar det tid.

2010-11-17 @ 09:28:13
Postat av: Doc

Just det Jorvas... Jag tror du har rätt i att dammsugning ska belönas mer. Inte 100, jag bor ju för sjutton i en tvåa en så länge. 40?

Men blir det kris så hör jag av till dig som ändå går att muta, även om det kostar hahaha!

2010-11-17 @ 09:30:40
Postat av: pangis

Keep on Doc! Det är skitviktigt att vi börjar ställa krav på våra kids. Lägg till att dom varsin dag i veckan ska fixa maten.. Det klarar dom och någon måste ju lära dom att klara sig själva..Hur kommer det annars att gå? Mina teens är hopplösa på att hjälpa till självständigt men säger jag åt dom brukar dom komma igång. Gör dom inte det drabbas de av den ömma moderns vrede:-) Vad du än gör så ge inte upp, håll benhårt på reglerna!

2010-11-17 @ 10:39:32
URL: http://wwww.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Dagens Eko

Helt rätt och riktigt!

Tycker du kan lägga till "städning av badrum", "matlagning", "dukning", "klädtvätt". Men vad det olika ska vara värt det kan jag inte säga. Du gör dock helt klart rätt i att ställa krav på dina barn.

Sen kommer kraven att öka för jag hoppas när du/ni flyttat till större och dom har egna rum.

Keep up the good work!

2010-11-17 @ 13:18:27
URL: http://dagensekosblogg.wordpress.com
Postat av: E

När jag var ung hade vi något liknande. Kanske inte för att plocka ur diskmaskinen och tvätta för det var väl en självklarhet. Men nog tjänade vi in kosing på att städa allt. Lilla toan 10kr, stora toan med badrum 20kr, Storstäda huset inkl dammsug, golvtork, damma 120 kr (6 rok 136kvm), Putsa fönster hade vi också någon nätt liten summa för.

Ett tag var morsan så less på att rummen såg ut som sju svåra år och ett skottår att vi blev erbjuden en slant per vecka om vi hade snyggt på rummen, men det gick aldrig hem riktigt. Allt noterades i den lilla blå boken.

Du är med andra ord inte den enda föräldern med dessa enkla sätt att "tjäna" pengar.

2010-11-17 @ 18:35:36
Postat av: Ljusblå

Detta är den största gåvan man kan ge sina barn: Medvetenhet om hur ett hem fungerar och vad pengar kommer ifrån: arbete. Jag kan inte önska er nog lycka till. Du är en stor inspiration faktiskt.

2010-11-19 @ 09:52:59
Postat av: bittan

bra där Doc! tar lite tid att förändra bara ;-)

2010-11-20 @ 20:58:13
URL: http://bittanberattar.blogspot.com/
Postat av: Moa

Bra gjort! Mina föräldrar gjorde tvärtom istället: jag fick inga pengar alls om jag inte utfört vissa hushållsuppgifter x antal gånger innan månadsslutet.

Tror ditt funkar lika bra, faktiskt.

2010-11-23 @ 00:40:49
URL: http://nyfikengul.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0