Däck och hockey

Jag gillar Däckhuset i Linköping. När jag kom dit med min gamla Renault på tre
dubbdäck och ett slitet sommardäck som reserv hade Jörgen först inte tid med mig,
men jag kunde vänta en liten stund sa han. Det gjorde jag. Det var hockey på tv,
OS-finalen dessutom och även en icke-sportnörd som jag blev intresserad.

Efter en stund ropade Jörgen på mig. Han kavlade av däcket från min knöliga fälg
och skakade på huvudet.

- Det där däcket kan vi inte använda.

Sedan letade han redo på ett begagnat däck i motsvarande skick som mina andra.
Han hämtade STORA tänger och började bända i min plåtfälg.

- Sådär, det blev ju riktigt bra, sa han.

När han balanserat däcken och satt tillbaka dem på bilen gick vi till kassan.
Återigen drogs mina blickar mot tv'n. USA hade gjort ett mål, eller var det Kanada?
För mig spelade det ingen roll, det var spännande ändå.

- Såg du matchen inatt? undrade Jörgen.
- Nej, svarade jag.
- Nej, man blir ju lite seg dagen efter.
- Precis.
- Men det var jäkla spännande.

Här blev jag lite osäker. Var det Sverige som spelade inatt, eller var det någon annan?
Jag vill inte avslöja för mycket av min okunskap.

- Jomen det här är ju också en spännande match, sa jag och nickade mot tv'n.
- Ja, det kanske slutar annorlunda i reprisen, flinade Jörgen brett.

Snyggt Johan, det är reprisen din idiot. Men eftersom han verkade tro att jag skojade
kunde jag ju låta honom fortsätta tro det.

- Ja, man vet ju aldrig, skrattade jag.

Sedan sa Jörgen att han ville ha 300 kronor. Jag höll på att jubla i brallan av glädje.
Jag hade väntat mig betydligt värre.
Som sagt, jag gillar Däckhuset och Jörgen. Därför kommer jag att köpa fyra nya
vinterdäck där nästa vinter.


Kommentarer
Postat av: Lina

men jäklar vilken bloggfart du fick:) I like it

2010-03-01 @ 15:57:00
URL: http://rosamolnochgrisgaddor.blogg.se/
Postat av: Grannfrun

mental five

2010-03-01 @ 23:03:17
URL: http://payattentionbitch.blogg.se/
Postat av: Piratfarsan

Hahaha.. så jäkla likt mig, inte en susning om all sport som pågår, men trots det kan jag fastna i nån final i vilken sport som helst utan att ha någon aning om vilka som spelar eller till vilket syfte, men det ser ju så spännande ut. Sen glömmer jag det lika fort så snart jag kollar åt ett annat håll.. Fastnade i nån curlingmatch häromdagen, det var inte sverige som spelade men det var ändå spännande och imponberande att se hur fort dom kunde sopa, och hur dom kunde hålla balansen på bara ett ben? har dom sandpapper under andra foten?

2010-03-02 @ 08:37:17
URL: http://piratfarsan.blogspot.com/
Postat av: Epsilon

Visst är det härligt när man stöter på dom i verkstadsvärlden - de servicesinnade. Du har Jörgen, jag har Kenneth och Conny. De är guld värda.

2010-03-02 @ 09:20:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0