De fula t-tröjornas Mecka

Skänninge Marknad. Sverige äldsta och största torg- och gatumarknad. 5 km med marknadsplatser och ca 1700 knallar. De fula t-tröjornas Mecka. Hillbillyfamiljer i östgötska skogar och slätter kryper fram från sina gömställen under stock och sten, för de bara måste bege sig hit en gång per år. Kanske är det enda gången de besöker civilisationen. Det är traditionernas tradition.

På Skänninge marknad är det helt lagligt att bära keps med Opel-emblem eller t-tröja med texten "Hemma bra, garaget bäst". Här säljer man liknande tröjor och betydligt värre i stora lass. "Michael Jackson ska inte kremeras. Då han består av 86% plast ska han smältas ned och användas till att göra Lego så att barnen kan fortsätt leka med honom". Ljusblå hade älskat den, men hur sugen jag än var stod jag emot (missa inte ironin här är ni snälla).

Skrotan och jag åkte dit, vi är ju också östgötar, alltså måste vi. Jag brukar tycka att det är ett småroligt spektakel, just på grund av alla original till människor man ser där, men i år kändes det totalt meningslöst. Jag sprang på en sedan 15 år försvunnen kusin, det är ju inte illa. Nåja, försvunnen och försvunnen, men våra vägar har inte möts på länge i alla fall.
- Du känner inte igen mig eller hur, sa jag. Det gjorde hon inte först, femton sekunder senare utbrast hon:
- Men det är ju lilla Johan! Sedan berättade hon för sitt sällskap hur hon bytte blöjor på mig när jag var liten.

Jag överlevde Skänninge Marknad och dottern fick tag i sin t-shirt med Tokio Hotel.

Kommentarer
Postat av: jeanette.

Har spenderat eftermiddagen där och jag kan inte göra annat än att hålla med..

2009-08-07 @ 00:46:57
URL: http://ettenaej.blogg.se/
Postat av: Ljusblå

Den hemskaste från 70-talets Skänninge marknad är:

två grisar ovanpå varandra med texten "Makin' bacon"

2009-08-07 @ 10:41:55
Postat av: jeanette.

Ljusblå: Hahahahaha.. Kan juh vara det roligaste jag hört talas om på länge!

2009-08-07 @ 20:02:14
URL: http://ettenaej.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0