Två rävar, en brinnande bil och en grävling

Skrotans och min resa hem från Örebro sent igår kväll blev en lite läskig upplevelse. Att få se djur hade vi väntat oss, det är lite av en viltsafari att ta sig genom skogarna kring Tjällmo, men allt är man inte beredd på.
Först såg jag det bara som ett starkt sken en bit bort. Sedan upptäckte jag att det var eld, det brann i gräset eller i ett litet hus. Nej, det var en bil. Herregud, det sitter väl inte människor kvar i bilen? Tusen tankar for igenom mitt huvud under några sekunder. Just innan vi fick stopp på vår bil såg jag någon vifta och vinka till höger om oss. Jag drog ned rutan och en kille i tjugoårsåldern sprang ifatt och ropade.

- Vår bil brinner! Hjälp är på väg men ni måste backa! Vänd om, den kan flyga i luften när som helst.
Jag behövde inte vänta på att få den uppmaningen repeterad. En brinnande bil exploderar kanske inte som i Hollywoodfilmer men jag har en gång sett en motorcykel flyga i luften i samband med en brand och bensin är ganska så ruggigt. Jag satte på varningsblinkersen och gick ur bilen för att snacka med grabbarna.

Bilen, en Opel Astra som tydligen var ena killens pappas, var helt övertänd och föraren fick jag inte mycket kontakt med. Stackarn bara stod där och såg in eländet. Hans kompis förklarade att de känt röklukt inne i kupén och de hade bara hunnit stanna bilen innan den fattat eld och de varit tvungna att springa därifrån. Efter ett par minuter stannade ytterligare några bilar bakom oss och när två brandbilar dök upp var vi kanske fem, sex bilar totalt.

Första bilen körde bara förbi för att sätta upp en olycksskylt från andra hållet där det ännu inte bildats någon kö. Den andra bilen stannade precis bredvid det brinnande vraket.
- Vad gör de! utbrast en av killarna. Varför släcker de inte?
Nej, brandmännen tog det ganska lugnt och metodiskt, såg det ut som åtminstone. Snart öste de på släckskum (i brist på andra ord) och en imponerande rökpelare steg upp mot den av eld upplysta himlen. Det tog en liten stund innan elden gav med sig och en av brandmännen kom gående mot oss.

- Är det er bil? frågade han grabbarna som nickade.
- Hur är det med er? undrade han sedan. Fryser du? sa han till föraren som bara stod i t-shirt. Det var nio grader ute. Killen skakade på huvudet.
- Och ni? frågade han mig.
- Vi råkade komma förbi och fick se en brinnande bil så vi stannade, svarade jag.
- Bra att ni stannade.
Han kollade läget med några av de andra som stod bakom oss också. Han sa till killarna som åkt i bilen att de inte fick ge sig iväg för att polisen var på väg och att de behövde prata med dem.
Jag frågade när han trodde att vi kunde köra förbi och han bad oss vänta tills de gav klartecken.

Kort därefter blev vi framvinkade och med doften av bränt gummi i näsborrarna kunde vi ta oss förbi.
- Lycka till, sa jag till killarna innan vi körde.
- Ja, schysst att ni stannade, sa den mer talföre av dem.
Hmm... det känns som en självklarhet att stanna när en olycka har inträffat, samtidigt måste jag erkänna att jag aldrig ens vågat tänka tanken att köra förbi en fullt brinnande bil i mötande körbana.

Det är lite sexigt med brandmän i alla fall. De vet säkert vad det gör, de vet hur bränder i bilar beter sig och självklart jobbar de med säkerhetmarginaler, men det kan fan inte vara 100% riskfritt att stå tre meter från brinnande bensinbomb och spruta vatten (eller vad det nu är), det kan bara inte vara det. Tuffa killar.

Var kan man köpa en sån där kalender?

Kommentarer
Postat av: Magnus

Av alla dessa kalendrar så har jag hört att brandmännens är den som är hetast...

2009-08-23 @ 15:20:08
URL: http://papamac.blogg.se/
Postat av: Lennart

Mamma hade en gammal Opel Kadett diesel som det plötsligt fräste från och började ryka under instrumentbrädan en gång då jag hade startat för att köra iväg. Sen dog den helt. Vi skrotade den.

2009-08-23 @ 17:09:54
Postat av: pangis

Syrrans bil brann upp en gång..Helt plötsligt började den brinna 30 minuter efter at den gått igenom besiktningen prickfritt.. Det var inte svårt att få ut pengar på försäkringen då inte..

2009-08-23 @ 18:25:37
Postat av: Grannfrun

Vet inte. Men om jag hittar en lovar jag att du ska få ärva den av mig. Det lilla som finns kvar av den.

2009-08-23 @ 21:36:38
URL: http://www.dramigbaklaenges.blogspot.com
Postat av: Kerstin

Bra att du stannade! Många hade kört förbi; OTROLIGT nog!

2009-08-23 @ 22:13:14
URL: http://osloskanskan.blogspot.com
Postat av: Johanna

Är det bara jag som upplever att den här rubriken är på två rader, varav den sista raden täcker delar av texten?

2009-08-24 @ 15:40:45
URL: http://365.johannaj.com
Postat av: Doc

Johanna: Nej, jag tror det är fler som ser det så. Det ser bara okej ut om man har "rätt" font installerad på pc'n. Jag funderar på att byta ut den mot en mer vanlig, som alla har.

2009-08-24 @ 16:05:16
Postat av: Maria

Hej! Måste instämma med tidigare som kommenterat, väldigt bra att stanna och även att prata med de inblandade. De kan ju faktiskt vara skadade, eller chockade som troligtvis föraren i detta fall var. Jobbar själv på brandkåren, så kan försäkra dig om att en bil i princip aldrig exploderar och flyger i luften. Det som däremot ofta upplevs som "explosioner" är när däcken blir så varma att de sprängs.



Bra blogg förresten!

/Maria

2009-08-25 @ 09:08:27
Postat av: Doc

Maria: Tack! Hmm... just det, det finns ju kvinnliga brandmän, nu blev det där med kalender plötsligt intressant på allvar hahaha!

2009-08-25 @ 09:10:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0