Dagens hundinlägg 3: Sanningen om hundägare

Det här inlägget har jag nog haft i huvudet långt innan Challe, långt innan bloggar och kanske till och med innan internet. Jag tror tankarna formades den dagen jag trampade i en riktigt stor hundskit och därför kastade mina skor i soptunnan. Bilen jag satte mig i strax efter feltrampet skrotade jag inte, men gummimattorna i förarsätet skrotade jag och pedalerna på golvet rengjordes med illamående och humörstämning i mörkaste moll.

Sanningen om hundägare är nämligen den att så länge hunden bajsar i dagsljus, på gator eller andra platser där de vid själva händelsetillfället riskerar upptäckt, tar de falskt leende upp en svart påse ur jackfickan (de tuffare mattarna/hussarna har påsar käckt fastknutna på kopplet) och plockar upp efter hunden. Är det bara tillräckligt mörkt ute eller om de känner visshet om att ingen ser, eller om hunden skiter i högt gräs 50cm från gångbanan, då sparar de påsarna till ett annat tillfälle.

Jag tror inte det handlar om pengar, jag tror det handlar om bekvämlighet. I själva verket tycker alla lika illa om träckhanteringen som vad jag gör. Beviset för min tes finns överallt, runt omkring oss. Hundskit här. Hundskit där.
Och mannen med labradoren i förra inlägget trodde inte att vi såg utan lät sin hund lägga kringlan från helvetet orörd och rykande för Challe att intressera sig för. Hundägare är helt enkelt ögontjänare av första graden.

Jag är inte helt oskyldig.
Ljusblå är ändå duktig tycker jag, men hon HAR syndat, det vet jag. Särskilt när Challe kräver mer påsar än man ibland kan förutspå.

Kom igen nu hundägare! Bekänn eller hävda att jag har fel!
Har ni aldrig låtit bli att använda påsen ska jag be om ursäkt, men tänk er för.
Min blogg har inbyggd lögndetetktor.

Kommentarer
Postat av: Maria

Hej!



Jag har haft hund tidigare och var väldigt noga med att plocka upp, men även jag har syndat. De gånger jag syndade så berodde det på att jag hade för få påsar och ingen runt omkring som kunde skänka en eller så sket hunden så långt in i ett buskage att jag inte utan motorsåg och häcksax hade kunnat komma in i buskaget.



Jag hade dock tur, för min kära vovve va med husse dagarna i ända på hans jobb och sprang lös ute och sket på åkrar och dylikt så det va sällan vi behövde gå ut med henne och ännu mer sällan som hon sket.



Ha en bra dag!

2009-10-06 @ 13:56:00
Postat av: Doc

Maria: Skitbra ju!

2009-10-06 @ 14:05:34
Postat av: Huskatt

Visst har man struntat i att ta upp efter hunden.

Och blivit förbannad när man själv trampat i det...

2009-10-06 @ 14:25:52
Postat av: Eva

Japp, jag erkanner, har syndat pa den fronten, bade i Sverige och har i kiwiland! Sa jag ar en internationell brottsling jag :-) Nej, skamt a sido, visst har jag lamnat pruttet, men aldrig nar hunden och jag passerat inom villaomraden. For det ar sa Skitackligt nar ungarna kommer hem nedkletade... Sen var det forb... irriterande nar den kommun jag bodde i, tog bort de dar behandiga "sopkorgarna" man kunde slanga lilla pasen i. Dock tycker jag det ar Annu varre med de som slanger pasen med innehall i pa backen, da forsvinner det ju inte ens med tiden.

Forresten, det dar med pinkeriet. Det ar inte enbart revirmarkerande, det ar aven en instinkt for att de ska kunna "bakspara" och hitta hem :-)

Ha det gott i hostmorkret halsar andra sidan!

2009-10-06 @ 16:41:30
URL: http://whitelady7.wordpress.com
Postat av: Lennart

Ja, jag erkänner! Jag har ofta tittat mig runt, sen snabbt gått vidare och struntat i den varma bruna korven som har legat där. Men det är flera år sen nu.

2009-10-06 @ 18:58:21
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/
Postat av: Ester

Jag tycker att det är vackert att låta bajset ligga kvar. Det är frihet över den lilla högen. Vår lilla skrutt går ju alltid i koppel, så kringlan får bli en symbol för något annat,bättre.

Men, jag låter det bara ligga om man är ute i skogen.

2009-10-06 @ 21:37:43
Postat av: stina

Det händer att jag hoppar över att ta upp det där när ingen ser men ofta är jag ganska duktig och ta upp och så där.

2009-10-06 @ 21:40:37
URL: http://enenkelstina.bloggagratis.se
Postat av: epsilon

De som plockar upp i påse men sen inte orkar bära påsen utan slänger den på trottoaren. Hur tänker man då?

2009-10-07 @ 08:15:13
Postat av: Mia i Gävle

SKITKUL!

Jag har varit hundvakt... då har jag "plockat bredvid", liksom låtsas plockat...

Jamen, hur fan äckligt skulle det inte vara om jag "kastade upp" och det var kräks på hela cykelbanan?? Vem skulle ta upp det?? Nä, jag tyckte det var lite smart att slita loss lite gräs bredvid korven och låtsas lirka in i den svarta påsen....



För övrigt så bannar jag själv, hundägare som inte plockar upp skiten! Det är faktiskt anledningen til att jag inte har hund....

Jag vill gärna ha en hund, men jag klarar inte att ens tänka tanken på att böja mig över en varm bajskorv och gå men påsen i handen, innan man hittar en plats att slänga den i...

Huvva!

2009-10-07 @ 11:39:52
Postat av: Ljusblå

Jag plockar inte bara med påse utan även med lönnlöv när påsarna är slut!! Kan jag inte få en guldstjärna nu?

2009-10-08 @ 15:49:31
Postat av: Lotta

Men nu alla skenheliga.....lägg löv över högen om det är på ett ställe där det är lämpligt trampa lite försiktigt..det har förmulnat på några dagar.

Och tänk vilken enerig på platspåstillverkning vi sparat. Men har varit med om när min tik suttit o kissat och personer i närheten trott det varit nummer två och kommenterat.

Plockar alltid upp när det är i närheten av lekparker men vid lekparken finns skog o ibland blir små barn bajsnödiga...inte plockar dessa föräldrar upp högarna efter sina barn kanske lite löv. Men vilka älskar dessa godsaker jo våra små vovvar som snabbt som ögat hittat detta och.....vi tar inte mer med tanke på starka bilder....



2009-10-08 @ 16:23:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0