De hundratusen skruvarna

Hojkillen undrade hur det gick med moppen.

Nja... hmm... äh...
En EU-moppe har kåpor som effektivt skyddar mot insyn och intrång. Jag tänker att den är bepansrad som en stridshäst under riddartiden. Det går att skruva bort kåporna. De sitter med ca hundratusen skruvar. Det gjorde jag.

Bränsle eller luft, det är problemet. Jag upptäckte att jag genom att sätta fast det sedan länge bortopererade luftfiltret kunde få mopeden att gå betydligt bättre. Detta innebär att vi är tillbaka vid GÅ igen.
1) Mopeden är lättstartad.
2) Mopeden puttrar jämt och fint på tomgång hur länge som helst (ja, eller antagligen tills bensinen är slut).
3) Mopeden kan då och då funka helt normalt i 15-20 meter, sedan dör den vid gaspådrag.

Så kom min något smartare bror ut, lyfte på sadeln och lossade tre skruvar därunder. Sedan lyfte han ut hela innanmätet och vips, så kom man åt det mesta utan att behöva skruva bort för mycket av kåporna. Suck.

Brorsan hade också med sig startgas och andra sprayburkar. Vi upptäckte att genom att spruta gas in i förgasaren kunde vi själva framkalla när moppen skulle ha de här felfria 15-20 metrarna. Där drog min bror slutsatsen att problemet trots allt är bränsle.

Förgasaren är rengjord med tryckluft och alla munstycken i den liksaså.
Längre kom vi inte.

Idag ska jag åka till mopedhandlaren och prata igen.
Något tips måste de väl ändå kunna ge.

Det KAN inte vara något stort fel. Det måste väl för sjutton gå att hitta det där problemet, jag menar mopeden startar ju.
Det jag verkligen oroar mig för är de hundratusen skruvarna.
Vilka ska sitta var? Jag vet att några försvunnit och jag är rädd att andra kommer att bli över.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0