Ge och gevär!



Ljusblås sexåriga systerdotter Ella är så söt att man får hål i tänderna. Eftersom den familjen i vanliga fall
lever i Texas när de inte semestrar i Sverige händer det att orden blandas om lite grann.

- Johan, can we play ge och gevär?

Just det.... "ge och gevär", ett kortspel lika obegripligt som dess namn, uppfunnet av en sexåring med fantasi
för mig långt bortom det greppbara. Regeln är väl att det inte finns några regler antar jag. Ett mycket öppet
och flexibelt spel kanske man kan säga om man vill beskriva det positivt.
Jag kan ju försöka förklara det utifrån mina egna begränsade tankegångar.

Det är bara knektar, damer och kungar som deltar i spelet. Jo, just det, essen också. I den här kortleken
var de markerade "A" och benämns kanske därför av Ella som "apa". Jag tror att "ge och gevär" utgör något
slags rollspel där varje kort i spelet har tilldelats en unik egenskap. Hjärter knekt som ni kan se på bilden
har en kraft kallad "pruttpower" och när man attackerar motståndaren med den kan man få ta över ett eller
flera av motståndarens kort. Spader kung har en attack kallad "flood power" och ruter dam "tjat power".
Ja, man kan nästan (men bara nästan) se på korten vilken slags kraft de besitter. Oavsett vilket kort man
attackerar med är resultatet det samma. Man tar över ett eller flera av motståndarens kort. Eventuellt kan
man i en attack ta hjälp utav en "apa", men effekten av det extra tillskottet är ännu oklar.

Hur fantasifulla de klädda kortens krafter än är så tröttnar 45-åringen snart på att skyffla korten fram och
tillbaka. Tar man över ett eller två kort från motståndaren kommer hon bara att ta tillbaka dem i nästa
sväng. Det finns inget sätt att vinna spelet på, det bara fortsätter i alla evighet.
Kortspelet från helvetet kort och gott.

I morse deklarerade Ella glatt för alla att "Johan älskar ge och gevär".
Tack för det.

Jo just det.... Egentligen heter spelet "ge och ge iväg" kom det fram. Det beskriver ju faktiskt kortspelet
fullt ut. Man GER och man GER IVÄG sina kort. I evighet, amen.


Kommentarer
Postat av: PussJorvas

Haha jag tyckte det lät rätt så spännande jag.

2010-08-11 @ 17:35:07
URL: http://pussjorvas.blogg.se/
Postat av: Lennart

Som Michael B Tretow sjunger, Det är en evighetsmaskin!

2010-08-12 @ 09:39:06
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/
Postat av: Huskatt

Obegripliga regler :D

2010-08-12 @ 11:29:33
URL: http://huskatt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0