Musarm

Då och då genom åren har jag drabbats av musarm. Det är för jäkla obehagligt.
Nu är det tydligen dags igen och det drabbar mitt gymmande är jag rädd. Trist.
Okej, jag kan fortfarande träna ben, mage och kondition, men ändå.
Jag har åtminstone lärt mig att det bara finns ett sätt att bota det onda på och
det är absolut stillhet. Använd helst inte armen alls och absolut inte fingrarna.
När jag rör dem gör det ont i armbågen och ända upp i axeln. Att hålla fingrarna
stilla är inget som passar mitt arbete precis. Just nu är det pekfingervalsen som
gäller för högern. Frustrerande på en massa sätt.
Stillhet och en karta Diclofenac hoppas jag ska hjälpa mig.
Någon som har andra tips?

Kommentarer
Postat av: eremo

Ja, du kan ju låta Anna var en tid...mohahaha

2010-02-16 @ 10:31:12
URL: http://eremo.blogg.se/
Postat av: Hanna

Det låter ju fruktansvärt. Borde det inte gå att förebygga så du slipper få det igen? Fram för bättre ergonomi när du tillfrisknat.

2010-02-16 @ 10:34:20
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Jazzhoppan

Håller med Hanna, bättre ergonomi. Stå upp när du jobbar, writepad, pausgympa, strecha osv.

2010-02-16 @ 10:56:58
URL: http://jazzhoppan.blogg.se/
Postat av: pangis

Det finns ett särskilt band att köpa på apoteket som man sätter 5 cm under armbågen, då brukar man kunna arbeta med armen ändå. Jag minns inte vad det heter men det är ett vanligt grått band med en liten platta på. Fråga där..

2010-02-16 @ 11:53:42
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Grannfrun

Håll dig borta från Örebro

2010-02-16 @ 14:26:06
URL: http://payattentionbitch.blogg.se/
Postat av: Lennart

Kanske skaffa en assistent eller praktikant som kan skriva åt dig?

2010-02-16 @ 18:58:53
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/
Postat av: Zäta

Förundersökningsledaren drabbas av musarm titt som tätt. När det är riktigt illa får man gå till farbror Doktorn så ger han en cortisonspruta. Det gör jätteont men då går det onda över och kan vara borta ett bra tag.



Hos sjukgymnasten har Förundersökningsledaren fått rådet att hålla armbågen varm. Ta en udda socka med långt skaft, klipp av skaftet och trä över armbågen.

Ett annat, ännu viktigare råd, är att träna upp muskulaturen kring armbågen. Det är inte farligt att träna, även om man har ont, men det handlar inte om några tunga vikter eller högintensiv träning. Lägg armbågen på en bordsskiva eller annan plan yta. Låt större delen av underarmen vila mot bordsskivan. Lyft sakta handen, med handryggen uppåt och knuten hand, upp och ner till båda ytterlägena. Upprepa 10 X 3 och så gör du det tre gången om dagen. Du kan också göra samma övning men med handen vriden, som när du ska göra ett karateslag, och så knyta handen. Då vrider du från sida till sida och inte upp och ner.



När du kommit igång lite kan du lägga till en liten tyngd i handen. Börja med en penna och öka sedan långsamt med större vikter.



Det är det statiska läget på musklerna kring armbågen som är farlig. När man sitter en hel dag och till exempel håller i musen eller skriver.

Prova gärna att hålla musen i vänsterhanden. Då avlastar du högern. Det är bra att växla kanske en gång i timman.

Du kan också prova att sitta riktigt nära skrivbordet med magen och lägga högerarmen på skrivbordet som avlastningsstöd och så hålla musen, fortfaraden med högerhanden, men på vänstra sidan om tangentbordet.

2010-02-17 @ 10:04:32
URL: http://blogg.zettervall.se
Postat av: Doc

Tack alla för tipsen. När det gäller att hålla sig borta från Anna/Ljusblå så är det uteslutet. Pekdonet till datorn styr jag under de här perioderna med vänster hand. Det var ett helvete i början men nu funkar det riktigt bra. Fingrarna på höger behöver vara stilla men jag ska använda mig av Zätas övningar. Imorgon måste jag släpa mig iväg till gymmet, jag får abstinens här.

2010-02-17 @ 10:36:52
Postat av: Huskatt

Hoppas det snart känns bättre.

2010-02-17 @ 14:50:21
URL: http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: Hojkillen

Jag har ett tips som fungerade för mig, akupunktur och sen ström i nålarna. Några behandlingar av det gjorde susen för mig. Jag har fått flera cortisonsprutor, haft ett sånt där band på underarmen och äter voltaren/diklofenak hela tiden. Men inget har hjälpt förutom akupunkturen.

2010-02-19 @ 08:58:04
Postat av: Tommyalice

Perfect site, i like it!

2011-07-18 @ 08:00:50
URL: http://tommyalice.blogcheapster.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0