Gentlemän på uppväxt år 2010

Igår kväll hade jag en riktigt tonårspappakväll. Det betyder att man sitter helt ensam
medan ungarna är ute på var sitt håll. Tro nu inte att gråter och lider av ensamheten.
Tvärtom, det är bara kul att de har vänner.

Skrotans sociala beteende har exploderat, något som kommer att synas på nästa
mobilräkning är jag rädd. Ni med tonåringar, vad kostar deras mobilanvändande
varje månad? Vilken leverantör och abonnemangsform är bäst? I mina ungar abonnemang
från Telenor ringer de helt gratis och utan uppkopplingskostnad till mig och till varandra.
Det låter bra i teorin, men mitt telefonnummer är inte precis det de ringer mest och till
varandra ringer de aldrig någonsin. Jag måste hitta på något annars blir jag urfattig.
Den mest radikala åtgärden blir att helt enkelt beslagta mobilerna.

Jag vaknade strax efter midnatt och funderade över varför inte dottern kommit hem som
hon sa. Just när jag plockat ihop maten och ställt in den beställda chillin i kylen kom
hon hem. Maten värmdes i micron och tydligen smakar chilli con carne lika bra tjugo över
tolv som vilken annan tid på dygnet som helst.

De hade sett på film och en av killarna i gänget hade följt med henne ända hem, han
ville inte att hon skulle cykla ensam. Tänk att det finns små gentlemän på uppväxt
år 2010
. Gulligt.

Nu ska jag hämta sonen. Sedan väntar vår bandlördag.
En hel dag med bara bandet. Det ska bli kul.
Tyvärr känner jag mig lite febrig, men det går kanske över.

Kommentarer
Postat av: Iah

Nu har jag ju inga tonåringar, inte ens små eller vuxna barn... Men de yngre (gymnasieåldern) som känner här i Västerås använder comviq, nästan alla faktiskt. Jag själv har också det, förmodligen för att så många andra har det så det blir ju billigt. Jag ringer gratis till alla utom min mamma och pappa typ. Men hör runt lite vad de flesta har, eller om du ser på någon räkning. Så kan ni ta beslut därefter! :)

2010-05-08 @ 11:42:05
URL: http://mangoolife.blogg.se/
Postat av: Huskatt

Hm...tror det heter "Telia till Vänner"? Inte helt säker på det, man har ialfal en fast summa i månade och X antal timmar. Man kan skicka enstans massa SMS..och det är ju vad tonnisar gör

2010-05-08 @ 12:38:37
URL: http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: Ellinor

Jag har glocalnet fritt, abonnemang som min pappa betalar. Min räkning ligger på ca 130 i månaden, vilket är 99 kr i abonnemangsavgift och ca 30 kr i samtal. Alla samtal kostar 99 öre oavsett längd, och alla sms är gratis. Passar mig jättebra då jag mestadels smsar :)

2010-05-08 @ 14:33:05
Postat av: Pangis

Mina har kontantkort och får bekosta sina mobiler själva genom sina studiebidrag..Vad annars? Dom lär sig inte om vi vuxna betalar åt dom.. Hur mkt de gör av med vet jag inte men jag tror inte det rör sig om många hundringar i månaden, tele2 comviq har vi btw

2010-05-08 @ 17:58:19
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: eremo

Håller med Pangis!!

Kontantkort är ju den absolut bästa lösningen.

Sedna kan man ju alltid köpa till en relativt billig sms-tjänst (5000 sms i månaden), iaf hos Telia, för 99:-/månad. Funkar även med kontantkort.



Varför ska du betala deras mobilräkningar?

Hur tänker du då?

2010-05-08 @ 23:17:01
URL: http://eremo.blogg.se/
Postat av: Doc

Eremo: Tja, vem skulle annars göra det?

2010-05-08 @ 23:22:39
Postat av: Rockdoll

Jag tänkte faktiskt med rekommendera Glocalnets abonnemang! 99 kr/mån, 3000 gratis sms, 99 öre i uppkoppling och sedan gratis minutavgift till allt och alla. Hade det innan jag var tvungen att byta, och hade kanske 160 kr/mån, skitbra om man vill prata länge i telefon.

2010-05-09 @ 14:24:37
URL: http://rockdoll.webblogg.se/
Postat av: Lina

fint när ungdomarna tar hand om varandra:)

2010-05-09 @ 19:39:00
URL: http://rosamolnochgrisgaddor.blogg.se/
Postat av: eremo

Jag svarade väl på det i min kommentar kan jag tro :). Kontantkort som de får bekosta med barnbidraget tycker jag. Kanske med ett bidrag från föräldrarna, men som sagt...ska de lära sig handskas med vad det kostar så bör de väl betala en del själva oxå.

2010-05-10 @ 14:29:11
URL: http://eremo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0