Tur att man inte behöver pengar till julklappar denna månad

Det bästa med att åka ned till Göteborg sent är att man kan stå på lite. Runt midnatt och
många sköna timmar efter är det inga poliser ute för att kontrollera eventuella fartsyndare.

Så tänkte jag ända fram till förra torsdagen.

Efter en kväll på stora hotellet med arbetskamrater och god mat (ingen alkohol för mig)
tog jag lilla Volvon och pekade nosen åt sydväst. Klockan var sådär elva när jag startade
och faktiskt tröttare än jag ville erkänna. Men det är en annan fördel med att åka fort, man
piggnar till och är lite mer på alerten.

Den svarta Saaben jag åkte om just innan motorvägens avfart vid Kallebäck var bara en av
ganska många bilar jag åkte om. Klockan var då två på natten och polisen var det sista jag
tänkte på när bilen bakom mig plötsligt fick blåljus.

Det hade blivit 70 km/h och på den finfina fotot de tagig av mig visade att jag kört 102.
Tur att man inte behöver pengar till julklappar denna månad.
Tur att man inte tänker åka Thailand om en vecka.
Då kunde ju böteslappen på 3600 ha svidit ordentligt.
Suck.
Körkortet tog de också, och jag hade 48 timmar på mig att ta mig hem till Linköping igen.

Ännu vet jag inte hur länge de vill låta mig vara utan körkort. Jag har upptäckt att det trots
allt går ganska bra att åka till jobbet med buss. Malin kom upp den här helgen och nästa
helg drar vi iväg på lång skön semester i solen. Japp, Thailand, mer om det snart.
Om jag "bara" får en månad, gör det egentligen inte så mycket, förutom de 3600 då.

I morgon tror jag att beskedet kommer.



Kommentarer
Postat av: pangis

Vad säger man.. Surt och trist. Själv fick jag böter i Norge en gång och hade då att välja mellan att betala 45oo SEK eller ta 11 dagar i norskt fängelse. Körkortet klarade jag med 4 km tillgodo.. körde 86 på norsk 60 väg.. Jag betalade och kved!

2011-12-11 @ 18:51:53
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Lennart

Ajdå, din stackare. Jag kör alltid för fort men har aldrig blivit stoppad. Av någon underlig anledning så har jag ett sjätte sinne för civila polisbilar. En gång vid Hulanmotet på väg mot Göteborg låg jag i 150, hann upp två bilar som jag snabbt tänkte blåsa förbi. Men just som jag skulle peta till blinkersen så släppte jag snabbt gasen för något stämde inte. Bilen närmast mig var en mörk V70 som inte verkade se riktigt rätt ut. Två sekunder senare gasar Volvon, kör om bilen framför och så sticks en stoppspade ut genom högerdörren. När båda bilarna saktar farten och kör av till höger, DÅ gasar jag och kör om!

Jag klarar inte av att hålla 90 genom Partille och senare 70 mot Gårda, det blir oftast minst 120. Men det händer faktistkt ibland att jag blir omkörd så jag är inte ensam.

2011-12-11 @ 19:18:58
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/
Postat av: Bittan

surt...fasen också...men hoppas att det bara blir en månad...kram

2011-12-11 @ 23:13:57
URL: http://pamingataistan-bittan.blogspot.com/
Postat av: Moa

Du vet att hastighetsbegränsningarna finns där av en anledning va? ;)

2011-12-12 @ 14:02:45
URL: http://nyfikengul.wordpress.com
Postat av: Anonym

Ja Moa. Dom finns där för att man inte ska köra ihjäl eller lemlästa andra människor. Att köra så fort är samma sak som att köra rattful. Inte alls coolt. Skönt att det finns straff och hoppas att körkortet ryker.

2011-12-12 @ 20:28:29
Postat av: Micke

Jo...surt är det ju....håller tummen för att det blir en månad bara då...men man ska ju inte köra för fort...fast det gör vi nog allihop nån gång emellanåt ;)

2011-12-12 @ 20:30:28
URL: http://guldkryckan.blogspot.com
Postat av: Doc

Haha, vilka bittra små anonyma människor det finns.

2011-12-13 @ 18:42:30
Postat av: Malin

Nååå, hur länge blev det?

2011-12-14 @ 20:29:21
Postat av: Anonym

Ja du Doc...du skulle nog tänka annorlunda om du själv eller någon i din närhet blev påkörd av en trött mittinattenidiot utan tendens att släppa gaspedalen.



Återigen - det finns absolut ingenting coolt, glamoröst, machoaktigt eller vad man nu vill uppnå med att köra för fort. Det är exakt som att köra rattfull - speciellt när man är trött och det är mitt i natten.



Återigen hoppas jag att du får åka buss ett bra tag nu och att du sedan skärper till dig!

2011-12-15 @ 23:23:58
Postat av: Doc

Där håller jag med dig anonyma människa.

Jag har aldrig varken tyckt att det är macho/coolt eller vad som helst. Det händer att jag kör lite fortare på motorväg när det är lite trafik, det ska jag erkänna, men det handlar om 10-15 km/h över. Där finns varken cyklister eller fotgängare. Aldrig för fort på 70-väg eller därunder.

Detta inträffade just efter att 110 skyltats om till 90 och sedan 70 och det var fortfarande en bred tre eller fyrfilig väg.

2011-12-16 @ 13:37:11
Postat av: Doc

Malin:

Jag vet inte än. Jag har fått ett brev från transportstyrelsen som överväger att dra in mitt körkort en tid, alternativ ge mig en varning.

Jag har skickat ett yttrande som svar, men ännu vet jag inget. Jag har haft körkort i snart 20 år och har aldrig fått någon anmärkning. Det i kombination med omständigheterna, bred torr väg, lite trafik, bra sikt, upplyst mm, gör att jag har ganska gott hopp om att kunna köra bil igen när jag kommer hem från vår resa.

2011-12-16 @ 13:40:07
Postat av: Micke

Hoppas på detta då...!

2011-12-17 @ 21:22:05
URL: http://guldkryckan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0