Katten och Rottan


Inez, nu i morse. Spanandes bland all bråte på min säng.


Inez har kommit tillrätta bra i nya lägenheten och området där vi bor. Nu är hon ute mest
hela dagarna och kommer bara in för att få mat och kärlek. Sedan sitter hon vid dörren och
ylar igen. Jo, hon gör så. Den där kissen lider inte i tysthet utan talar högljutt om när hon saknar
något. Oftast handlar det om att gå ut, få mat eller att hon vill ha uppmärksamhet på något
sätt.

De andra katterna i området har hon inte några problem med. De ligger mest och tittar eller
smyger på varandra. Ibland jagar de varande på lek.  Hundarna däremot är en annan femma...
Inez HATAR hundar. Inte lika mycket som dammsugaren, men ändå. Hundar är inte uppskattade.
Närmaste grannens Chihuahua Spike backar hon inte för, kanske för att till och med en ganska
liten katt är större än en Chihuaua. Men... grannen på nedervåningen är emellanåt hundvakt till
en jättelik Rottweiler. Den hunden är jag rädd för. Jag försökte prata med den vid ett tillfälle.
Ilsket stirrande blick och dovt morrande från långt ner i magen på en Rottweiler gör mig rädd.

De har spanat in varandra. Inez på behörigt avstånd från utsidan av staketet. Hunden stående
på bakbenen lutandes över staketet från insidan. Inget snack om att hunden skulle hoppa över
om den ville, men det den inte gjort vad jag vet. Jag var inte hemma den dagen det hände, men
när en vaktande Rottweiler hittar en vit liten ful katt på hans egen altan så passeras tydligen
någon gräns var vad han tolererar.

Om hunden verkligen ville ta död på katten vet jag inte, men flera grannar har i efterhand frågat
mig hur det är med katten, har hon kommit tillbaka osv? Det blev tydligen ett ståhej som drog
uppmärksamhet till sig. Vita tussar ska ha rykt och jag hittade små sår efter tänder eller klor på
Inez så någon form av närkontakt lär de ha haft.

Som tur är står inte en katt stilla när någon försöker äta upp den. Jag gissar att Rottweilern fick
en eller annan vass kattsnyting också. Hur som helst sprang Inez in i grannens lägenhet med
hunden jagande efter. Under sängen i deras sovrum gömde hon sig och där kunde inte en stor
Rottweiler komma under.

Jag vet inte varför katter och hundar är som de är mot varandra. Jag har en känsla av att besöket
hos grannen kunde slutat illa för vår katt. Förhoppningsvis går inte Inez in där mer.

Den där hunden.... Små barn brukar stå vid det där staketet och prata med den. Hunden är åtminstone
dubbelt så hög och tre gånger så tung som ungarna. Vore jag hundvakt åt en Rottweiler skulle jag
definitivt tänka mig för.

Kommentarer
Postat av: Lennart

Mina föräldrar hade både en hund och en katt, en stor cch svart dobermann och en liten gråspräcklig misse. Det gick hur bra som helst. Kom något annat djur och försökte ge sig på kissen, ja då hoppade hunden genast fram och undrade vad de ville hans kompis.

2011-06-12 @ 16:32:49
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/
Postat av: Anneli

Anmäl dig till Dagens Blogg!:D

Jag lottar ut 4 nya vinnare imorrn!:)

http://anneliih.blogg.se/2011/june/sondag-dagens-blogg-1.html#comment

2011-06-12 @ 16:48:00
URL: http://anneliih.blogg.se/
Postat av: Malin, fd. Rockdoll

Ja, usch, Rottweiler är ingen mysig hund precis. Det är bortom mitt förstånd att man kan vilja ha en sån. Mina kusiner har en stor jäkla rottweiler som alltid kommer och dreglar, fiser och nafsar på servetter och allt den kommer åt. Nej, ingen hund för mig inte!

2011-06-21 @ 23:52:28
URL: http://fashiondoll.favs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0