Bredbandsbolaget

För att slippa faktureringsavgift, och för att göra betalning av räkningar via internet lite enklare har jag valt att använda
e-faktura där möjligheten finns. För avgifter som är samma varje månad har jag dessutom kryssat i en ruta som säger
att betalningen ska genomföras automatiskt. Hyran är en sådan räkning. Så även min internetuppkoppling
via Bredbandsbolaget. Automatiken har gjort att jag inte tittat så noga på slutsumman på de sistnämndas räkningar,
men nu upptäckte jag summan har skilt sig åt några gånger. Jag ringde.

Samtal 1
Jag blir vilseledd av alla knapptryckningar i deras telefonmottagning och en röst meddelar att samtalet avslutas.

Samtal 2
Jag blir vilseledd av alla knapptryckningar i deras telefonmottagning och en röst meddelar att samtalet avslutas.
Nu är jag lite sur.

Samtal 3
Jag lurar systemet och får till sist prata med en riktigt människa. Jag frågar hur det kommer sig att två av de senaste
fakturorna har en avgift på 359:- i stället för 320:- som vi kommit överens om. Han förklarar att det är betalning för ett
säkerhetspaket.
- Det har jag inte beställt något, säger jag och förväntar mig en enkel kreditering och att vi kan avsluta samtalet.
- Nej, det ingår gratis första året, sedan kostar det pengar, svarar mannen i andra änden.
- Jaha.... men jag har ju inte beställt det och jag vill inte ha det.
Nu börjar han hänvisa till texter i avtalet och han förklarar igen att säkerhetspaketet finns med redan från start
men att det inte utgår någon kostnad under första året. Jag fattar vad han menar men det betyder inte att jag är
nöjd.
- Jag tycker inte att det är speciellt snyggt gjort av er att skicka på mig något om jag inte gjort ett aktivt val för det, säger
jag. Bredbandsbolagets kundservice tänker tydligen inte ge mig några pengar så han säger bara att han avslutat
säkerhetspaketet nu. Jag bråkar inte mer med den killen.

Efter samtalet fick jag via knapptryckningar (Bredbandsbolaget älskar knapptryckningar) svara på fem frågor om hur
nöjd jag är med deras kundtjänst, från 1 som är mycket missnöjd till 5 som är mycket nöjd. Jag log för mig själv.
Jag gav dem tre ettor, en tvåa och en trea. Efter mitt betyg fick jag veta att eftersom det är viktigt för Bredbandsbolaget
med nöjda kunder så kommer de att ringa upp mig. Det ser jag fram emot.
Då ska vi se hur viktig jag är för dem.

Min tjej Spargrisen är för övrigt min idol i såna här sammanhang. Hon lyckades få 2 fina kameror och
tvåtusen kronor av Telia. Så bra är inte jag, men Bredbandsbolaget ska få välja mellan att ge tillbaka mina
pengar eller att få en missnöjd kund

Fortsättning följer...


Kommentarer
Postat av: Maria

Hahah! Jag har säkert haft tusen sånna där samtal från min bredbandskundtjänst på Telia.. Men jag var alldeles för snäll och bjussade på alldeles för mycket när folk hade glömt o avbeställa säkerhetspaketen

2009-04-29 @ 18:48:09
URL: http://littlebylittle.blogg.se/
Postat av: Lina

jag hatar sånna där kundtjänster....på radiotjänst är det samma sak, man måste lura systemet för att få komma till kundtjänst, annars finns dte tyvärr ingen ledig och samtalet avslutas. Så jävla fult

2009-04-30 @ 07:58:37
URL: http://litenfro.blogg.se/
Postat av: Anonym

Visst är knapptryckningar på telefonen underbart för man lyckas alltid efter hundra knapptryckningar göra något fel!



Sedan kundtjänst och liknande försäljningställen där får man verkligen avreagera sig.....



Men mycket beror på vem man hamnar hos.....Hos SJs kundtjänst så tyckte kvinnan att det var mitt problem att SJ ställt in tåg med kort varsel dagen före julafton och behövde ta en dags extra semester jag la på luren och ringde om hamnade hos en annan kvinna som gav mig 1 sovvagnsbiljett i egen kupé med frukost utan tillägg det var service!



Indierna har ett ordspråk att " att gå i den andras mockasiner"

2009-04-30 @ 10:55:23
Postat av: pangis

Kan inte din tjej ha kurs för såna som mig som är värdelösa på sånt här??

2009-04-30 @ 16:31:23
Postat av: Doc

pangis: Det kan hon säkert!

2009-05-01 @ 09:34:59
URL: http://docat.blogg.se/
Postat av: Niffe

Shuhuu!



Sedan i måndags har jag efter mångas förfrågan börjat ge fototips i bloggen. Det börjar nu bli dags för nästa tips och jag undrar om du kanske har några önskemål över vad jag ska ta upp? Ingenting är för stort, ingenting är för litet! Här har du också föregående tips: http://accordingtoniffe.blogg.se/2009/april/fotolektion-1.html



Och så vill jag passa på att berömma dig för det fina jobbet du gjort med din blogg, den är verkligen jättefin!



Ta hand om dig :-)



Hälsningar

Niffe



http://accordingtoniffe.blogg.se

2009-05-01 @ 09:39:43
Postat av: Ljusblå

Kurs.

Första steget

Fundera före - dra upp en strategi. Min brukar vara ungefär:

1. presentera problemet tydligt

2. berätta vad det orsakat dig för problem

3. berätta vad du känner och har känt på grund av det

4. berätta hur det påverkat den övriga familjen

5. säg ditt krav tydligt. Här hjälper standardformuleringar som "Hur kan ni kompensera mig för det här?" "Nu vill jag slippa betala och jag vill också ha någon typ av ersättning"

Andra steget: Öva upp en personlighetstyp. Jag brukar välja "Beslutsam, vänlig men ändå förtvivlad och knäckt ensamstående tvåbarnsmamma." Öva in ett lämpligt tonläge.

OBS! Här är det viktigt att kunna improvisera så att din personlighetstyp är tilltalande för den person som svarar i kundstjänst: Målet är att den ska tycka synd om dig, finna dig sympatisk och trovärdig.

Steg tre: Ring upp!

Steg fyra: Undvik i det längsta att bli förbannad, men om inget annat hjälper kan vanlig hederlig bonnilska ibland öppna dörrar.

LYCKA TILL!

2009-05-01 @ 21:21:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0