MVG

Telefonen ringer....

Moppekillen (upprymd):
- Kommer jag att få pengar av dig?

Jag:
- Eh... i julklapp menar du?

Moppekillen:
- Nej, jag fick MVG på en uppsats.

Jag:
- Nämen, gud var roligt. Ja, är det så att betyget slutar på MVG så blir du belönad.

Moppekillen:
- Jaha.... så inte för uppsatsen då?

Jag:
- Haha, ja vi får väl se.


En gång lovade jag min son att han skulle få 500:- för varje VG han gick ur nian med och
1000:- för varje MVG. Jag blev inte fattig på det löftet precis, inte den gången. Jag kommer
att ha samma belöningssystem nu i gymnasiet och nu är jag lite mer orolig.
Eller... orolig är kanske inte rätt ord. Moppis har aldrig haft någon jättemotivation eller
fokus i skolan och nu är han plötsligt heltänd och stänker in ett MVG på en uppsats. Han
är stolt så han håller på att spricka och självklart är jag jätteglad också.
Klart killen ska belönas eller?
Vad är MVG på en uppsats värd tycker ni?


Kommentarer
Postat av: Mikaela

Jag tycker du ska hålla det du sa från början.

Men verkligen peppa och berömma honom för delresultatet :)

2009-11-16 @ 22:36:18
Postat av: Maria

Jag vill ha dig som pappa! Jag fick en tjuga för varje vg och en femtiolapp för varje mvg när jag gick ur nian...

2009-11-17 @ 07:30:12
URL: http://littlebylittle.blogg.se/
Postat av: Huskatt

Det där var svårt! För det ligger en del arbete bakom ett MVG helt klart. Men kommer de bli många MVG så..kommer de bli jäkligt dyrt med 500 :-.

Kanske...100-200 ? Äh, jag vet inte, svårt.

Men kul med MVG och grattis :)

2009-11-17 @ 08:00:00
URL: http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: Monica

Hej grattis till moppe killen ;) jag vet hur det där känns och visst blir man stolt om man har kämpat extra



ska han få det både jul och sommar? kan bli dyrt ;)

sitt ner o diskutera lite ,men jag tycker han är värd det nu i alla fall första betyget;)

2009-11-17 @ 08:09:29
URL: http://bloggoholicen.blogspot.com/
Postat av: Zäta

300 för MVG och 150 för VG på enskilda uppgifter.

1000 kr för MVG och 500 kr för VG i betygen som du sagt.



Det vore väl jättekul om du blir ruinerad på detta!

Glöm inte att Skrotan måste få samma uppgörelse!

2009-11-17 @ 08:48:59
URL: http://blogg.zettervall.se
Postat av: Epsilon

Han kanske får slita mycket mer för att få G i något ämne. Om han fått en lärare som ser honom och gillar det han skriver då blir det många MVG:n. Uppmuntran,ev. med pengar, när han gör sitt bästa oavsett betyg föreslår jag. Fast om du redan infört en vana,,,

2009-11-17 @ 09:01:44
Postat av: eremo

jag tycker att det är helt sjukt med pengar för betyg.

2009-11-17 @ 09:13:37
URL: http://eremo.blogg.se/
Postat av: Grannfrun

Huvudsaken du håller vad du lovat. Lite cash kanske triggar honom mer=) Och stolt ska man vara även om det blir G.



Grattis till MVG, moppekillen!

2009-11-17 @ 09:24:01
URL: http://payattentionbitch.blogg.se/
Postat av: Doc

Tack alla.

Eremo: Motivera sina barn kan man göra på flera sätt. Hittills har snack om framtid, bra jobb/lön in gjort något större intryck på min grabb. Nu tror jag inte att det är enbart moroten i form av pengar som gjort att han plötsligt fått en gnista i sitt skolarbete, men som förälder är jag villig att ta till alla knep jag kan komma på för att uppmuntra.

Går han ur gymnasiet med MVG i alla ämnen svider det lite i min plånbok, å andra sidan har min grabb sparkat upp dörrarna till framtiden på vid gavel.



Han ska få en liten belöning för uppsatsen, kanske en hundring. Den stora bonusen (om det nu blir någon) kommer med slutbetyget.

Så har jag tänkt.



I övrigt öser jag beröm över homom även med ord och jag märker att det sporrar också.

2009-11-17 @ 10:00:41
URL: http://docat.blogg.se/
Postat av: Hanna

Blod, svett och tårar.

2009-11-17 @ 11:48:48
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Jazzhoppan

Håll det du har lovat!

Han kommer säkert att försöka förhandla med dig men det kommer väl inte att funka, right? ;-)

2009-11-17 @ 12:00:20
URL: http://jazzhoppan.blogg.se/
Postat av: Lotta

Sonens ena kompis var tredje barnet och mest begåvad...och där lev föräldrarna ruinerade för de varje tvungna att ha samma uppgörelse. eller som jag missade att man fick slutbetyg på varje kurs och hade lovat min dotter 5000:- för MVG i engelska det fick hon år två på gymnasiet men inte för kursen efteråt.....Jaja...

Man vill ju ha lagom ribba för morötterna...de skall vara rimliga att uppnå men de skall jobba för det. Fixar man inte alls matte så kan ett G vara guld värt medan ett MVG för den som glider runt på en räckamacka inte är något.....Så morötter åt barn med de skall vara individanpassade!



O grattis till sonen som blev peppad med uppsatsen...

2009-11-17 @ 13:31:53
Postat av: Maria

Jag tycker uppsatsen är värd en upplevelse el pryl som du vet att han vill ha, gör ngt bara ni två tillsammans som han vill. Instämmer med många ovan när det gäller pengarna att det du lovat ang slutbetyg gäller men inte för en uppsats!

2009-11-17 @ 13:41:36
Postat av: eremo

visst ska man och kan man peppa sina barn på många olika sätt, jag tror bara inte att pengar är det bästa. men man känner sina egna barn bäst och vad som funkar bäst för dem och ens familj.



jag har varit raka motsatsen under uppväxten. ville klara mig själv eknomiskt. fick barnbidraget och mitt första "Minutenkort" vid 11-års ålder, började jobba extra när jag var runt 13 och från 15 år arbetade jag varannan helg. allt för att försörja mig själv. utöver det skötte jag skolan. körkortet + körtkortstillstånd betalade jag varenda krona själv.



jag drar ju så klart mina slutsatser utifrån egna erfarenheter. känner att jag svävar ut nu. men jag gillade Marias idé, om att ni gör nåt ihop bara du och han. :o)

2009-11-17 @ 13:57:05
URL: http://eremo.blogg.se/
Postat av: Moa

Mina föräldrar körde aldrig med det där, inte med någon av oss syskon, jag tror inte att de kom på tanken.

Eller så tyckte de att spritskåpet räckte? <--OBS skämt



De pratade om framtiden och att vi faktiskt var begåvade (innerst inne höhö) och det räckte. Vi fick pengar för att inte röka/snusa istället i form av körkortsbidrag (spritskåpet var det ju redan kört med, som sagt).

Så du kanske kan vifta med ett "Jag hjälper dig ekonomiskt med körkortet"? Det kanske lockar mer än pengar direkt i handen för Väl Utförda Tjänster.



Men tänk om ungarna mutar lärarna med något för att få bra betyg och då pengar? (tänk knäskydd à la Puddingbloggen!) Bara en tanke...

2009-11-18 @ 10:43:14
URL: http://nyfikengul.wordpress.com
Postat av: Pierre

Doc, kasta in en femtusing för det MVG:et, det är ju fan topgaranti att han rasslar vidare på mvg i resterande uppsatser.

2009-11-18 @ 12:45:56
Postat av: Pangis

Oj här var det diskussion.. orkar inte läsa den men personligen tycker jag att han absolut är värd något. En morot som kan skapa motivation till fler morötter..Varför inte en 5 del? (Alt 10 del) 200 (Du måste i allafall ge honom pengar så..) Sen kan han få en 100 alt 50 för VG uppsatser och prov. Såå lätt är det faktiskt inte att få ett MVG på gymnasiet så grabben är klart värd det!

2009-11-18 @ 20:03:21
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Rockdoll

Jag tror att jag fick 100 kr för varje MVG och 50 kr för varje VG. Tror dock inte att det gällde gymnasiet utan bara högstadiet om jag inte minns helt fel. 1000 kr hade ju suttit fint tycker jag, eftersom jag gick ut både högstadiet och gymnasiet med mvg i alla ämnen utom 1 :D Så akta dig, han kanske gör en helomvändning och börjar få massor av mvg!

Började han nyss på gymnasiet? För där får man ju läsa lite mer inriktat mot sånt man är intresserad av än på högstadiet, och då kan ju motivationen helt klart öka. Så du kanske ska sänka pengagränserna lite om du börjar känna dig orolig, vilket det ju verkar som iom uppsatsen... Men riktigt kul för honom iaf! Han är ju helt klart värd en liten extra klapp på axeln.

2009-11-22 @ 14:38:44
URL: http://rockdoll.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0