Ligistbrudarna








De ludensvansade små ligistbrudarna till ökenråttor börjar komma tillrätta. Ligistbrudar
får de heta för att de skvätter ut drivor av spån på golvet varenda dag. Biltemasugaren
går varm hemma.

De är aktiva, livliga och nyfikna. Kastar man in en gammal torarulle dröjer det några få
sekunder innan de likt pirayor kastat sig över den. En halvtimme senare är rullen
småsmulor.

Skvatträdda är de, särskilt den vita/grå. Skrotan har blivit riktigt duktig på att fånga och
behålla åtminstone den bruna som faktiskt kan sitta hyfsat stilla i våra händer, ja till
och med mina.


Kommentarer
Postat av: Maria

Skaffa ett terrarium/aquarium istället, då stänker det inte det minsta, och då kan ni även ha ett tjockt härligt lager av spån åt dom, det älskar gerbiler :)



Här hittar du mina egna sötnosar:

http://marvelicious.blogg.se/category/mina-djur-3.html

2010-01-25 @ 20:43:55
Postat av: Maria

Jag tycker inte det är något problem att städa ur dom, man kan t.ex. sitta på huk och skopa över spånet i en plastpåse. Tar kanske lite längre tid än en gallerbur med löstagbar botten. Och dom väger förstås mer, men om ni inte brukar flytta runt gerbilerna så mycket är det inga stora problem.



Den gråvita är lite tamare än den bruna, hon klarar av att vara relativt stilla i handen, åtminstone en liten stund. Lite hispiga kan dom ju vara ibland, dom blir lätt skrämda av ljud och hastiga rörelser, men det hör väl deras natur till.

Vad jag har förstått så är dom dock ganska livliga och har svårt att vara stilla när man handskas med dom, speciellt när dom är unga, men när dom blir äldre kan dom bli riktigt lugna och gosiga, om dom är tillräckligt tama :)

2010-01-27 @ 17:04:26
URL: http://marvelicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0