Fartkamera

Ljusblå har kört fort förbi en fartkamera. Ja, inte jättefort, men mätaren hade visat på 81 och hastighetsbegränsningen var 70. Eftersom alla mätare visar  för mycket gissar jag att den verkliga hastighetsöverträdelsen bör hamna på en sådär 5 km/h.

Jag kan tycka att det är lite orättvist. Det är ju inte sådana som Ljusblå man egentligen vill åt (tror jag). Som regel kör hon snarare 10-20 km/h för sakta och anledningen till att det blev som det blev den här gången var att hon blev osäker på vilken gräns som gällde. Det där har hänt mig också. Syftet med hastighetskamerorna är väl att få ned hastigheten och därmed sänka olycksrisken, därför tycker jag att det i anslutning till varje kamera borde sitta en skylt med hastighetsgränsen på.

Nåja, man ska faktisk ha koll på gränserna och det hade hon inte. Hon körde för fort, hon är en fartsyndare, en brottsling och bör givetvis straffas för det. Det som ska bli riktigt intressant är att se hur hon behandlar 1500:- i fortkörningsböter (om det nu räcker) på sin snålblogg.
Den verkar för övrigt ha dukat under i sommarvärmen. Inget nytt på länge.

Kommentarer
Postat av: Lennart

Men stackars Ljusblå! Själv har jag lärt mig var fartkamerorna står där jag kör, plus att jag spanar aktivt hela tiden. (Vid Götenetrakten glider det även omkring civila bilar, dem vill jag se innan dem ser mig) Mina tränade falkögon gör att jag hinner alltid sakta ner vid rätt avstånd. I morgon kommer jag faktiskt att susa fram norrut på E20, ska till the Tybble area.

2009-07-13 @ 19:17:48
Postat av: Pangis

Fy fasen så orättvist det känns.. KP kör sällan för fort han heller.. jag blir urirriterad och tycker det går för sakta,, men gissa vem som lyckades få fortkörningsböter.. Av ungefär samma anledning som ljusblå

2009-07-13 @ 19:56:10
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Epsilon

Nedrans otur! En del vägavsnitt är verkligen luriga,

man har ingen aning - 70 eller 90. Hon har ju sparat en del på köpstoppet men det är ju synd om det ska gå till böter.

2009-07-14 @ 08:53:20
Postat av: Hanna

Jag trodde inte det var film i de där rackarna längre... Olika hastighetsgränser är lurigt. I vissa länder kör de ju samma rakt av i stort sett när det är landsväg.

2009-07-14 @ 09:01:31
URL: http://hannasplats.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0