Skolavslutning



Moppekillen i lyxförpackning

Skolavslutning. Moppekillen går ut grundskolan.
Söta tjejer i vita eller färglada klänningar kramas och gråter oavbrutet.
Stiliga killar i kostym och slips skojar med tjejerna, låtsasgråter och skrattar, kanske för att hålla de riktiga tårarna tillbaka. Lite vemodigt måste det rimligtvis kännas. Ja, jag säger måste kännas. Någon av de andra föräldrarna frågade mig om jag kom ihåg hur det var när jag slutade högstadiet, men shit, det gör jag inte. Gymnasiet, visst, men nian är luddig, för att inte säga utsuddad. Föräldern som frågade kände likadant, det var en tröst.

Det jag rörs av nu är hur fina de är mot varandra. De har en stämning och en sammanhållning i klassen och även över klassgränserna jag inte alls förstått existerade. På låg och mellanstadiet hade man ganska bra koll på ungarnas klasskompisar, på högstadiet kom många nya ansikten samtidigt som insynen försämrades av någon anledning. Men jag måste säga att jag gillar Pirre, Gluggen, Tobbe, Sami och de andra av sonens gamla polare. De hälsar alltid och småsnackar en stund när man träffar dem.

Ikväll blir det stort röj är jag rädd. Kanske ger jag mig ut och nattvandrar lite.

 

Kommentarer
Postat av: Lennart

På 80-talet hade jag både en kavaj och en skjorta i samma färg som slipsen där. Det måste ha lyst om mig ordentligt? Jag minns inget speciellt om mina skolavslutningar. Jag gick dit, lyssnade på rektorns tal, sa hej då till skolkamraterna och gick därifrån. Men så har jag bytt skola så ofta att jag hann aldrig få någon större kontakt. Jag kom dit, gjorde mitt och gick vidare. Det jag saknar är kontakten med mina bästisar jag hade på varje ställe.

2009-06-11 @ 19:28:05
Postat av: Zäta

Snyggot!

2009-06-12 @ 09:10:16
URL: http://blogg.zettervall.se
Postat av: Ester

Jag tycker att det är så hoppfullt med skolavslutningar. Ja, jag har ju sett en del i och med jobbet. Det är som att allt börjar på nytt.



2009-06-14 @ 23:01:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0