Melodifestivalen: Liveblogg

Javisst! Ni har kanske hoppats, men inte riktigt vågat tro. Men jag livebloggar från melodifestivalen.
Visste ni förresten att jag har en tjej som inte är ett dugg intresserad av melodifestivalen?
Hon tycker det är tråkigt. Jesus, det som är årets höjdpunkt!
Nåja, eftersom hon älskar mig sitter vi ändå här. Vi får väl se hur länge hon är vaken. God mat och vin i kombination med melodifestival tror jag kan få henne att somna fortare än vanligt.
Nu cirkus i form av öppningsnummer.
"Jag hatar öppningsnummer, gör inte du det?". Citat av gissa vem.
..
21:06
Långdraget öppningsnummer för tio miljoner kronor.
"Det här är ju jättedumt och löjligt". Inget bra betyg av Ljusblå haha.
--
21:08
- Den här låten känner man igen eller hur?
- Ja älskling, det är förra årets vinnarlåt.
--
21:10
Ljusblå går och leker med hunden i stället. Jag tror hon kommer tillbaka snart. Tror.
--
21:13
Litauen
Det är väl proffsigt framfört och killen har hatt. Men låten fastnar inte riktigt i min hjärna. Gosh, tänk om ingen låt fastnar. I så fall är det allt vin.
--
21:16
Ljusblå vill att jag ska skruva ned ljudet för hon pratar i telefon. Förstår ni hur jag har det?
--
21:18
Israel.
Näää....
--
21:21
Frankrike:
Jag hoppas jag inte stör Ljusblås telefonsamtal med mitt knappande på datorn.
Fransmännen (och kvinnorna) brukar ha spännande bidrag.
Tyvärr hör jag inget.
Ok... nu fick vännen i andra änden säga något.
Nej, jag gillar inte Frankrikes bidrag heller.

--
21:23
Det är ett viktigt telefonsamtal så jag säger inget. Men visst vore det skönt om hon pratade i ett annat rum.
Men jag säger inget.
--
21:24
Sverige.
När jag demonstrativt satte mig på golvet framför tv'n gick hon iväg.
Heja Malena.
Hon ser inte riktigt lika galen ut som hon gjorde i svenska uttagningen.
Eller.... jo.... det gör hon.
Hon är snygg. Jag menar hon är ju ändå 40 eller? Okej, hon är inte lika snygg som Ljusblå men ändå.
Jag håller på Sverige, det vore väl konstigt annars.
--
21:28
Fan! Jag gick ut och pussade min tjej i nacken. Det tolkade hon som att jag ville att hon skulle komma in igen. Nu pratar hon högre än någonsin i den där telefonen.
Kroatien.
Snygg kille. Sömnpiller till låt.
Låt mig understryka att det ÄR ett viktigt telefonsamtal.
Min tjej är en bra vän med goda råd i svåra situationer, absolut.
--
21:34
Vet ni, när jag satt och åt mat förut...... vi käkade entrecote med sallad och vitlökssmör. Jag fick en känsla av att mitt liv var komplett. Jag njöt så av maten och vinet. Jag känner mig kär och jag har ingen osund längtan efter ungarna. Jag saknade ingenting. Skrotan och hennes kompis är hemma hos mig och tittar på melodifestivalen. De ska sova över där.
---
21:35
Portugal. Jag diggar inte brallorna av mig precis. Jag är väldigt svårflörtad.
--
21:37
Island. Hmm... melodin fastnar.... tjejen är söt.... Före detta skärgårdsdoktorn sitter är och gör tummen upp för sig själv.
Ljusblå har gått ut i köket igen. Nu blir det inga fler pussar i nacken förrän hon har slutat prata i telefon. Hur många melodifestivalbidrag kan en kvinna prata i telefon i ett sträck? Ni kommer att få veta om ni hänger med här i kväll. Jag tror vi har ett nytt rekordförsök på gång
--
21:40
Sexsymbolen från Korfu... Corfu? Jo, jag tackar. Nu ska vi se hur sugen jag blir.
Aha... jodå, lite sugen blir jag allt. Den där låten såg jag på tv härom kvällen. Grekland. Låten är bra.
--
Svaret på frågan jag ställde är 7 låtar. Ljusblå har lagt på
--
21:43
Armeninen och Shirley Clamps favorit om jag hörde rätt.
--
Det var en ovanlig låt. Inte helt usel.
--
21:40
Ryssland.
Ljusblå har lagt sig ned i soffan. Hon har en filt på sig. Än är hon vaken. Hur länge? Ska vi gissa till bidrag tolv?
Rysslands bidrag ser ut en grekisk gudinna enligt min tjej.
Jag gillar inte Rysslands bidrag.
--
21:51
Azerbadjan.
Arash! Jag gillar. I ärlighetens namn gillar jag inte Arash lika mycket som hans kompis. Låten är bra.
Ljusblå kommenterar flamencokjolar och arméjackor tillsammans. Hon gäspar. Hennes blick är emellanåt lite stirrande.
--
21:55
Bosnien Herzegovina.
Smööööööör.....
Om inte Ljusblå somnar nu så gör hon det aldrig.
--
"Vad är det här för trams!" Citat Ljusblå igen.
Jag håller med, detta var kvällen stora sömnpiller tycker jag. Men hon här bredvid är vaken.
--
22:00
Modavien.
Jag gillade låten som vann hela rasket för några år sedan.
Folkmusik från öststaterna. Hon ser ut som Shirley. Jag gillar den här låten, den är annorlunda.
Men favoriten hittills är Grekland. Trots killen.
--
22:05
Malta.
Efter tveksam inledning säger nu Ljusblå. "Vi gillar henne".
"Härligt med en artist som inte ser ut som en elvaårig annorektiker".
"Skriv att jag tycker hon är vacker". Nu har jag gjort det.
--
22:08
Estland.
Jag:
- Den här är jättebra.
Hon:
- Jag förstår det.
Jag:
- Det har inte med henne att göra.
Det har det inte.
Jag tycker låten är spännande. Den slår Grekland i vitvinsruset.
Ljusblå tycker låten är sorglig.
Men hon är vaken än.
Oj då.... nej.... hon blundar nu.
--
22:11
Danmark:
Danskarna är väl bra på sitt eget vis. Men visst hade låten lika gärna kunnat sjungas av bröderna Olsen.
--
Ljusblås sist ord för kvällen var en önskan om att jag ska ta ut Challe i trädgården en stund innan jag går och lägger mig. Okej då.
--
22:15
Tyskland.
Varför tycker Mansons gamla flamma att hon är så sexig.
Musikaliskt är inte tyskarna bättre än vanligt. Eller... lite kanske.
--

För övrigt skyller jag alla stavfel i detta inlägg på systembolaget.

--
22:19
Turkiet:
Tiden när de ställde upp med gamla farbröder i kräfthattar är förbi. Jag kan inte sitta här och rangordna alla låtar utan bara konstatera att de inte hamnar bland mina favoriter.
--
22:23

Albanien.

En jättebra låt tycker jag. En så ung tjej hade gärna fått klä på sig lite mer, men nu är det inte det vi ska bedöma.

Ja fan, Albanien är kanske min nummer ett.
Nu är hon här bredvid vaken igen. Hon tycker det är mycket mollstämt.

--
22:27
Norge.
Inte alls tokig låt. Gullig kille också, ja, nu håller hon sig vaken.
"De där gubbakrobaterna är jättekonstiga".
Ja, ja, låtsas att du tittar på dem du bara.
--
22:31
Ukraina.
Det här är numret som kommer att ta min förstaplats. Svetlana är coooool.
Oj..... nu känner jag att jag måste övertyga Ljusblå om att min bedömning av numret är på rent musikaliska grunder. Det är så. Svetlana har porriga kläder men jag är oberörd av sådant. Dessutom är tog hon inte min förstaplats som jag trodde.
--
22:35
Rumänien.
Inte sämst. Inte bäst. Absolut inte bäst.
--
22:39
Det sista Ljusblå sa innan hon slocknade igen var: "Jag tycker Norge var bäst".
--
22:30
Storbritannien.
Äh, jag missade det mesta. Jävla systembolaget. Men jag tyckte inte den var jättebra.
--
22:44
Finland:
Finland leker med eld. Bra låt. Säga vad man vill om Lordi (som för övrigt är mitt allra lyckligaste melodifestival minne) men sedan de vann har verkligen Finlands bidrag sett annorlunda ut. Bättre.
--
22:47
Spanien:
Sista bidraget.
Ljusblå är inte längre bland oss.
Nej, Spanien gick inte hem hos mig.
--
22:50
För att den här dagen ska bli komplett behöver Estland, Albanien eller Sverige vinna. Eventuellt också Grekland. Möjligen Ukraina. Jag har nu enats med mig själv. Estland är min favorit.
--
22:56
Snabbrepris.
Jag gillar faktiskt Azerbadjan (Arash och den snygga tjejen) också.
Estonien är klart bäst.
Vilken fin låt.
--
Ok... jag ska inte tjuta om Norge vinner heller. Den är bra.
--
Nu funderar jag på om jag ska dricka ur det sista i vinflaskan eller om jag ska låta bli. Eftersom min tjej redan har somnat kanske det inte spelar någon roll. Jag tar lite till.
--
Snabbrepris igen.
Greklandskillen spelar för mycket på sex i sin löjliga lilla tröja. Jag byter ut honom mot folkdansarna i Moldavien.
--
23:11
Gäsp.
Kan ni inte börja fördela poängen nu?
--
23:18
Spanien börjar lämna röster.
Norge tar tolvan. Wow.
--
Norge kommer att ta hem det här. Så verkar det onekligen.
--
23:23
Det går inget vidare för Sverige. Inget vidare för Albanien och inte vidare för Estland.
Jag har uppenbarligen ingen musiksmak alls.
Jävla Systembolaget.
Norge vinner nog.
--
23:27
Har inte varit med om liknande storseger sedan Abba.
Om inget händer dricker jag ur mitt vin och säger godnatt och grattis Norge.
--


Kommentarer
Postat av: Johanna

Vad roligt att du livebloggar! Det tillför ytterligare en dimension till TV-tittandet.

2009-05-16 @ 22:01:19
URL: http://365.johannaj.com
Postat av: Doc

Johanna: Hahaha, tack. Ja, man kan ju inte bara fota hela dagarna.

2009-05-16 @ 22:14:08
Postat av: Johanna

Jag tror att Norge vinner. Undrar om det är för sent att satsa pengar...

2009-05-16 @ 23:49:23
URL: http://365.johannaj.com
Postat av: Zäta

Sov gott!

2009-05-17 @ 01:28:42
URL: http://blogg.zettervall.se
Postat av: änglavakt

hmm, vi bytte kanal efter två minuter... så din snabbgenomgång av spektaklet var bra så man är lite uppdaterad... Man hade Måns gått vidare hade jag kollat :)

2009-05-17 @ 08:46:15
URL: http://anglavakt.blogg.se/
Postat av: jeanette.

johan.. grekland? finland? jag måste faktiskt säga att jag är lite besviken.



på fredag är det tänkt att jag ska återvända till länet. om jag inte åker på den där influensan (vetifasen vad som är politiskt korrekt att säga längre) men jag tror nog jag ska klara mig.

2009-05-18 @ 13:12:27
URL: http://ettenaej.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0