Bankärenden

Tills helt nyligen tyckte jag att det var ganska enkelt att göra bankärenden via nätet. Jag hade en liten certifikatfil installerad på de datorer jag behövde använda och med ett egenvalt lösenord var jag vips inne på banken.
Nu ska jag ha en dosa, ett kort, en usb-sladd, en ledig usb-port (vilket ordnas genom att offra något annat) och en pinkod på 6 siffror. Eftersom jag inte lärt mig denna ännu har jag sparat koden i en fil på något annat minne, vilket kräver ännu en ledig port. Jag behöver en himla massa manicker på skrivbordet för att kunna utföra mina ärenden.
Som om det inte räckte så minns jag inte riktigt vad jag döpte filen till eller ens vilken minne jag sparade den på.

Säkerhet i alla ära, men detta känns inte hanterbart.
Jag tycker vi förbjuder all databrottslighet så att man bara kan skriva sitt personnummer var som helst.
Att ingen tänkt på det.

Kommentarer
Postat av: Huskatt

Det där är ett evigt pyssel ! Stört omöjligt att komma ihåg alla små jädra siffror och annat elände.

2009-11-09 @ 13:31:34
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: Iah

Vad har du för nedrans bank?

2009-11-09 @ 14:43:04
URL: http://mangoolife.blogg.se/
Postat av: Doc

Iah: Handelsjävelsbanken

2009-11-09 @ 14:58:10
Postat av: Monica

handelsbanken gör väl inte så ?? inte på mig iallafall!!

2009-11-09 @ 15:10:06
URL: http://bloggoholicen.blogspot.com/
Postat av: Doc

Monica: Jag tror bara att det är en tidsfråga för din del.

2009-11-09 @ 15:11:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0