Byt för helvete ut Weather Girls

"Dans är ett lodrätt utrryck för vågrät längtan".

När jag ser Ljusblå och många andra kvinnor dansa är det tydligt att det sker med energi,
glädje och på ett sätt som verkar helt naturligt. Så är det inte för mig, inte alls.
Det finns inte mycket här i världen som känns mer onaturligt för mig än just dans och
det här inlägget är ett försök i att reda ut varför.

Jag gillar musik, jag är ju för sjutton gammal trummis, så taktkänslan finns där. Jag är
inte orolig för att byta ben vid fel tillfälle eller så. Jag är hyfsat musikaliskt men musikaliteten
tar sig inte fysiska uttryck. Jag känner mig fånig när jag dansar, så mycket kan jag erkänna,
så har det måhända med dåligt självförtroende att göra? Äh, det vet jag inte. Jag har sett
mig själv dansa på både film och stillbilder, jag vet att jag ser fånig ut. Jag tenderar att
sjunga med i musiken som spelas och jag kryddar gärna sången med ett minspel som känns
snyggt och sexigt men som enbart ser efterblivet ut för den jag dansar med. Fånigheten är
något jag delar med många män, men andra verkar ha förmåga att bortse från sådana fakta.
Även om det inte ser speciellt graciöst och naturligt ut så finns energin och glädjen där.

Grejen är nog att jag tycker det är så förbenat tråkigt att dansa.
Det ger mig just ingenting, och det har det nog aldrig gjort egentligen.
Jag dansar främst av två anledningar:
1) Tjejen jag är intresserad av är ju på dansgolvet, då måste jag också vara där.
(Jag har ju en tjej, så den anledningen faller bort på kick-offer och annat nuförtiden).
2) För att det faktiskt bor ett partydjur inuti mig, ett som vill ha roligt och som bara hatar
att sitta stilla. Partydjuret vill inte verka tråkigt.

Det finns saker du kan göra för att det ändå ska bli lite roligt för mig att dansa:
1) Häll i mig GT's, P2's och Baccardi's tills mitt ansikte domnar så att jag antingen inte kan 
göra de där minerna alternativt skiter fullständigt i hur jag ser ut.
2) Spela musik som talar till mitt inre. Sådan musik innefattar hårdrock från 80-talet.
Byt för helvete ut Weather Girls mot Paradise City med Guns'n Roses eller vilken gammal
dänga av Bon Jovi som helst. Ja, Lena Ph går också bra.

Vill du se mig slänga med huvudet som om jag hade hår till midjan, gå ned på knä och spela
luftgitarr? Vill du se mig dansa med äkta glädje (om än inte med ett helt igenom naturligt
rörelsemönster) så kombinera de ovan nämnda åtgärderna. Risken är, och den bör du ta på
allvar och överväga innan du bestämmer dig, att jag kastar tröjan, välter omkull något dyrt
eller krossar någons fötter.

Men vad har väl sådant för betydelse i sammanhanget?



En bild från en annan tidsålder. Den kvällen dansade jag.


Kommentarer
Postat av: Jazzhoppan

Bildrubriken lyder "Det var nog inte jag som dansade det var djävulen i flaskan till vänster i bild som tvingade mig!"



Jag säger såhär som jobbar med "eländet" - man måste inte dansa för att ha roligt ;-)

2010-01-25 @ 13:32:17
URL: http://jazzhoppan.blogg.se/
Postat av: Daniel

åhå så lena Ph duger!! Tummen upp!!

2010-01-25 @ 14:45:34
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Moa

Man ska dansa när det är mörkt och det finns en massa konstiga blinkande lampor - så att alla andra blir så där skönt ryckiga i sina rörelser och inge kan se vem som är vem.

2010-01-25 @ 15:41:00
URL: http://nyfikengul.wordpress.com
Postat av: Lennart

Det verkar ha varit en trevlig kväll där på bilden.

2010-01-25 @ 16:24:13
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/
Postat av: Huskatt

Under bara kombo! asg

2010-01-25 @ 16:24:52
URL: http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: Zäta

Hjälpars!

2010-01-25 @ 16:42:05
URL: http://blogg.zettervall.se
Postat av: Rockdoll

Jag håller med, känner mig också ganska löjlig när jag dansar. Funkar väl med pardans, men hur ofta händer det? Annars måste jag ha sjukt roligt eller vara lagom berusad för att kunna dansa. Lite som Uggla sjunger - jag dansar aldrig nykter ;)

2010-01-25 @ 23:19:39
URL: http://rockdoll.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0